Mengukur tekanan minyak
petrol bagi enjin yang menggunakan electronic  fuel injection system adalah perkara  yang sangat penting untuk memastikan enjin
beroperasi dengan baik. Enjin sangkut Mercury 2 stroke EFI juga perlu diperiksa
tekanan minyak petrol jika disyaki enjin mengalami 
masaalah beroperasi tidak normal. 
![]()  | 
| enjin sangkut Mercury 250HP 2 Stroke EFI | 
Diantara langkah-langkah untuk mengukur
tekanan minyak petrol yang boleh dilakukan adalah seperti berikut :
1.Pasangkan fuel pressure tester pada high pressure test port yang berada di fuel vapor separator.
![]()  | 
| high pressure test port | 
2.Hidupkan enjin pada kelajuan idling dan perhatikan tekanan yang terhasil. Jika tekanan minyak petrol berada dalam kedaan baik, tekanan akan berada  pada tahap 45PSI.
![]()  | 
| tekanan petrol pada kelajuan idling | 
3.Seterusnya pandu bot dan tingkatkan kelajuan enjin setinggi 5500 RPM dan perhatikan tekanan minyak petrol yang terhasil pada fuel pressure tester. Tekanan hendaklah kekal stabil dan berada pada 45PSI.
![]()  | 
| tekanan petrol pada 5500 rpm | 
4.Jika tekanan berada dibawah 45PSI, final filter di dalam fuel vapor separator perlu diperiksa.
![]()  | 
| kedudukan final filter | 
5.Final Filter hendaklah berada dalam keadaan bersih dan digantikan jika perlu.
![]()  | 
| final filter yang dikeluarkan | 
6.Disamping itu juga, tekanan minyak petrol pada low pressure fuel pump juga perlu diperiksa. 
![]()  | 
| low pressure fuel pump | 
7.Fuel pressure tester perlu dipasang di antara low pressure fuel pump dan fuel vapor separator.
![]()  | 
| pemasangan fuel pressure tester | 
8.Penggunaa fuel pressure tester yang mempunyai pressure gauge yang bersesuaian adalah sangat penting untuk memudahkan  tekanan minyak petrol yang terhasil dibaca.
![]()  | 
| tekanan yang sukar dibaca | 
9.Tekanan minyak petrol terhasil oleh low pressure fuel pump yang baik berada diantara 3 PSI-5PSI semasa enjin sedang beroperasi. Jika tekanan minyak petrol tidak menepati specsifikasi, fuel water separator perlu diperiksa.









No comments:
Post a Comment