ECM mempunyai keupayaan untuk memeriksa dan mengenalpasti kerosakan yang berlaku pada komponen sensor. Sebagai contoh, jika berlaku kerosakan kepada Engine Coolant Temperature Sensor, ECM akan merekodkan kerosakan tersebut dan menyalakan CEL sebagai amaran kepada pemandu.
Engine Coolant Temperature Sensor yang digunakan di dalam litar adalah dari jenis Negatif Temperature Coefficient yang merupakan sejenis thermistor. Apabila suhu thermistor dari jenis Negatif Temperature Coefficient meningkat, rintangan akan menurun.
Engine Coolant Temperature Sensor |
Di
dalam litar di atas, apabila thermistor menjadi panas, nilai rintangan akan
menurun dan pada masa yang sama turut menurunkan nilai voltan. Oleh kerana
terdapat arus yang mengalir di dalam litar maka susutan voltan telah berlaku pada
coolant temperature sensor (R1). Walaugaimanapun, arus yang mengalir di dalam
litar adalah sangat kecil dan tidak boleh diukur dengan ammeter.
Di
dalam litar thermistor, ECM memantau
voltan di antara perintang R1 dan perintang R2 yang dipasang secara bersiri. Voltan
di antara kedua-dua perintang bergantung kepada jumlah rintangan setiap
perintang dan juga samaada litar dalam keadaan tertutup atau terbuka.
Apabila
litar dalam keadaan terbuka, tiada arus akan mengalir melalui litar. Disebabkan
itu, tiada berlaku susutan voltan pada coolant temperature sensor (R1). Pada
masa tersebut, ECM akan merekodkan bacaan 5 volt setiap masa. ECM akan merekodkan keadaan "open circuit" di dalam memory dan boleh dibaca melalui scan tool.
Jika
berlaku litar pintas di antara wayar 5 volt dengan engine ground ataupun sensor
mengalami short circuit, semua voltan bekalan kuasa akan mengalami susutan
voltan melalui coolant temperature sensor (R1). Pada masa tersebut, ECM pula
akan merekodkan bacaan 0 volt. ECM akan merekodkan keadaan "short circuit" di dalam memory dan boleh dibaca melalui scan tool.
No comments:
Post a Comment