Pada enjin kereta Proton
Saga BLM terdapat satu non-return valve
yang dipasang untuk mengawal operasi intake air fuel module.
Non-return valve tersebut dipasang pada hos di antara vacuum reservoir dan throttle
body. Pemasangan non-return valve dapat mengelakkan
kehilangan vacuum di dalam vacuum reservoir .
lokasi non-return valve |
Non-return
valve perlu diuji untuk memastikan intake air fuel module dapat berfungsi
dengan baik. Di antara langkah-langkah pengujian non-return valve adalah seperti berikut :
Ujian pertama
1.Kenalpasti kedudukan non-return valve
2.Tanggalkan sambungan hos
dari vacuum reservoir
3.Hidupkan enjin kereta
4.Letakkan jari pada hujung
hos yang telah ditanggalkan
menguji vacuum |
5.Pastikan sedutan oleh vacuum dapat dirasakan pada hujung jari
6.Matikan enjin kereta setelah ujian dilakukan
Ujian kedua
1.Tanggalkan hujung sambungan
hos dari throttle body
menguji non-return valve |
2.Tiup hujung hos yang
bertanda “A” mengikut tanda arah pada non-return valve
3.Pastikan udara dapat
melalui non-return valve
4.Pastikan hos tidak
tersumbat
5.Tiup pada hujung hos yang
bertanda “B” melawan tanda arah pada non-return valve
6.Pastikan udara tidak dapat
melalui non-return valve. Jika udara dapat melalui non-return valve bermakna non-return valve telah bocor dan perlu
diganti.
tq vm
ReplyDeletekalau bermasalah apa akan jadi..simptom2
ReplyDeleteJika non return valve rosak, secara tidak langsung menyebabkan shutter valve didalam IAFM tidak dapat dibuka pada kelajuan yang tinggi. Penggunaan bahan api meningkat dan enjin kurang berkuasa.
Deletesalam..nk tanye kalu xdapat rasa sedutan dari vacuum dgn hujung jari..ape problem dye erk..
ReplyDeleteSalam. Saya fikir mungkin valve tersebut bocor ataupun hose tersumbat. Cuba uji valve dengan cara meniup kedua-dua arah.
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete