EFI Jenis L Jetronic

sumber : Toyota
Mass Air Flow EFI  juga dikenali dengan nama L-Jetronic oleh pihak Bosch iaitu pembuat komponen kenderaan terkemuka. Pada L Jetronic kedudukan Mass Air Flow Sensor adalah sebelum Throttle Body. Mass Air Flow Sensor menggukur isipadu udara secara " direct" apabila udara  memasuki cylinder bagi membolehkan ECU mengenalpasti nisbah udara/petrol yang sesuai untuk dicampurkan.

Sistem ini menjadi pilihan pengeluar kenderaan kerana mampu berfungsi dengan cekap. Walaubagaimanapun ianya tidak lasak dan kos pengeluarannya agak tinggi.. Pada masa sekarang, sistem ini menjadi pilihan pengeluar kenderaan kerana mampu mengukur udara dengan tepat untuk memenuhi keperluan emission yang semakin ketat. Pada masa yang sama kerja-kerja ubahsuai  yang dilakukan pada enjin tidak menjejaskan sistem EFI tersebut.

Bagi EFI jenis ini, pengeluar kenderaan mempunyai banyak pilihan untuk memasang air flow sensor yang bersesuaian. Diantaranya adalah seperti berikut :
i. Karman Vortec airflow sensor
ii. Vane type airflow sensor
iii. Hot wire airflow sensor

No comments:

Post a Comment

Mengenali Jet Karburetor Enjin Sangkut Cara Koman

  Enjin sangkut memerlukan campuran udara dan bahanapi untuk menghasilkan proses pembakaran. Udara dan bahanapi perlu dicampur pada nisbah y...