Baiki Enjin Sangkut Cara Koman

Enjin sangkut Suzuki 4 stroke DF-140 EFI ini mengalami masaalah kerap kali enjin mati secara tiba-tiba semasa bot sedang beroperasi. Apabila enjin mati, instrument panel tidak mengeluarkan  flash code.

panel instrument

Setelah dikenalpasti kerosakannya, pembaikan dilakukan dengan menukar keseluruhan pendawaian yang kelihatan tidak elok. Walaubagaimanapun masaalah yang sama masih timbul lagi.

enjin suzuki DF140

Akhirnya keputusan dibuat untuk menggantikan ECU dengan menukarkan dengan enjin yang satu lagi.

ecu pada enjin


Ternyata ikhtiar ini berjaya menyelesaikan masaalah enjin yang mati secara tiba-tiba.


ecu yang diganti
Sungguhpun kerosakan ECU adalah sesuatu yang jarang terjadi, kemungkinannya untuk rosak tidak boleh diabaikan. Pada permulaan pergerakan enjin, ECU masih lagi sejuk  dan ia berfungsi dengan baik. Lama-kelamaan akibat dari operasi enjin yang berterusan, ECU akan menjadi panas dan menyebabkan enjin mati dengan tiba-tiba. Apabila ECU sejuk, enjin kembali normal. ECU yang panas sukar dipegang dengan tangan terutama pada bahagian kaki komponen-komponen elektronik yang disolder. 

170 comments:

  1. Replies
    1. Sekadar berkongsi pengetahuan dan pengalaman -)

      Delete
    2. Salam bos nak tnya...apa msalah enjin 15 hp bila rest minyak laju tiba mati mcm mnyak x lancar

      Delete
  2. salam
    nk tanya pasal engine pambot dia idup tapi bila panas dia semput apa masalahnha

    ReplyDelete
  3. Salam. Cuba bersihkan carburetor.Kemungkinan gallery high speed jet tersumbat. Sembur dengan menggunakan carburetor cleaner terutama gallery high speed jet.

    ReplyDelete
  4. Salam.Enjin bot mercury 15hp. Apa masalahnya jika enjin mati bila gear berada dineutral. Terpaksa start enjin pulas ke foward gear atau reverse gear baru bole start.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.Cuba periksa ignition sistem seperti berikut :
      1)Periksa spark plug dan pastikan dalam keadaan baik.
      2)Periksa ignition coil dengan menggunakan spark tester dan pastikan dalam keadaan baik.

      Seterusnya periksa sistem bekalan minyak petrol :
      1)Periksa penapis minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik, gantikan jika perlu
      2)Periksa pam minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik
      3)Bersihkan carburetor dan laraskan pilot screw 1 1/2 pusingan lawan jam

      Akhir sekali, perlu periksa compression pressure. Kemungkinan cylinder liner sudah haus menyebabkan compression pressure rendah menyebabkan spark plug sukar membakar campuran petrol dan udara.

      Delete
  5. Salam nak tanya engine saya tak mati tapi dia selalu drop bila panas adakah masalah yg sama

    ReplyDelete
  6. Salam nak tanya engine saya tak mati tapi dia selalu drop bila panas adakah masalah yg sama

    ReplyDelete
  7. Mohon jasa baik tuan utk soalan saya tadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Semasa RPM enjin drop, picit primer bulb berulang kali. Jika RPM meningkat bermakna fuel system ada masaalah. Gantikan komponen fuel sistem seperti fuel filter ataupun mecanical fuel pump. Jika tida perubahan pada RPM enjin selepas dipicit primer bul, periksa ignition sisten dengan timing light. Rujuk entri Periksa Igntion Sistem Proton Waja Cara Koman untuk pencerahan. Kaedahnya adalah sama walaupun berbeza enjin.

      Delete
    2. Tq sir atas pencerahan. Dah tukar fuel filter and test done. Harap ok utk long destend.

      Delete
    3. Semoga anda berjaya dalam misi anda.

      Delete
    4. Assalamualaikum,knp engine Yamaha 15hp bila panas susah nk hidup

      Delete
    5. Salam. Saya fikir kemungkinan ada masaalah pada ignition system. Kadangkala komponen ignition system seperti stator coil , rectifier /regulator ataupun ignition coil tidak berfungsi apabila suhu meningkat. Ini adalah kerana semasa suhu meningkat, rintangan elekrik turut meningkat dan seterusnya menghalang pengaliran arus elektrik . Daalm keadaan seperti ini, komponen-komponen tersebut tidak dapat berfungsi dengan baik dan menyukarkan enjin hidup.
      Langkah pemeriksaan yang disyorkan adalah seperti berikut :
      Semasa enjin tidak boleh dihidupkan, cuba periksa ignition coil dengan menggunakan spark tester supaya percikan api yang terhasil lebih jelas kelihatan berbanding dengan menggunakan spak plug. Jika ignition coil menghasilkan percikan bunga api yang kuat, bermakna ada masaalah lain dan bukan dari ignition system. Langkah seterusnya adalah memeriksa compression pressure dengan compression tester untuk memastikan cylinder liner tidak mengalami kehausan yang melampau.

      Delete
  8. Askom incek..sy mahu tanya..sy enjin bot silva 25hp..bila revearse enjin mati2..kinapa incek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Cuba periksa ignition sistem dan pastikab spark plug menyela dengan baik. Periksa dan pastikan hose minyak tidak tersumbat.Periksa dan pastikan choke valve tidak tertutup. Akhir sekali, bersihkan karburetor dan buat penalaan pada mixture screw.

      Delete
    2. Injin yamaha tak boleh hidup 20 hp

      Delete
    3. Cuba periksa ignition sistem seperti berikut :
      1)Periksa spark plug dan pastikan dalam keadaan baik.
      2)Periksa ignition coil dengan menggunakan spark tester dan pastikan spark berwarna biru.

      Seterusnya periksa sistem bekalan minyak petrol :
      1)Periksa penapis minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik, gantikan jika perlu
      2)Periksa primer bulb dan pastikan dalam keadaan baik
      3)Bersihkan carburetor
      4)Periksa hos minyak dan pastikan tidak tersumbat

      Akhir sekali, periksa compression pressure dengan menggunakan compression tester. Kemungkinan cylinder liner sudah haus menyebabkan compression pressure rendah dan menyebabkan spark plug sukar membakar campuran petrol dan udara.

      Delete
  9. Salam..kalau enjin 2 lejang mercury terendam dalam air..apa yg perlu saya buat utk hidupkan balik enjin tu tq

    ReplyDelete
  10. Enjin hendaklah dibersih dengam air tawar bersih untuk menghilangkan garam . Keluarkan semua spark plug. Pusingkan enjin secara manual dengan keadaan lubang spark plug menghadap ke bawah untuk mengeluarkan air di dalam liner. Masukkan engine cleaner atau minyak 2T ke dalam karburator dan lubang spark plug. Pastikan minyak 2T tersebut mengalir kedalam crankcase.Sembur stator coil dengan electric cleaner. Periksa ignition coil dengan spark tester dan pastikan terdapat spark yang baik. Cuba hidupkan enjin.

    ReplyDelete
  11. Salam..na tanya..enjin susah na idup..10kali tarik bru idup..itu pun semput2..pastu mati lg..plug da tukar..cabrtar da service..tetap same jgk..

    ReplyDelete
  12. Salam.Cuba periksa ignition sistem seperti berikut :

    1)Periksa ignition coil dengan menggunakan spark plug dan pastikan percikan api menyala dengan baik.
    2)Periksa stator coil dan pulser dibawah flywheel dan pastikan dalam keadaan baik.

    Seterusnya periksa sistem bekalan minyak petrol :
    1)Periksa penapis minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik, gantikan jika perlu
    2)Periksa pam minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik. Pastikan diafgphram pam tidak pecah.
    3)Bersihkan carburetor dan laraskan pilot screw 1 1/2 arah pusingan lawan jam. Pastikan lubang pilot screw di dalam carburetor tidak tersumbat.
    4) Periksa dan pastikan hos minyak petrol tidak tersumbat.
    5) Gunakan choke semasa hendak menghidupkan enjin.
    6) Minta bantuan rakan (umpan) percikan petrol ke dalam carburetor semasa menghidupkan enjin. Jika enjin hidup bermakna ada masaalah sistem minyak petrol.

    Akhir sekali, perlu periksa compression pressure. Kemungkinan cylinder liner sudah haus menyebabkan compression pressure rendah menyebabkan spark plug sukar membakar campuran petrol dan udara.

    ReplyDelete
  13. Tuan minyak hitam jadi putih masuk air ke??enjin suzuki df140..dan pinston yg bawah skali nampak basah walaupun selepas tukar plug baru..apa masalahnya tuan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya masaalah tersebut berlaku disebabkan gasket di antara engine holder (power head) dan oil pan bocor. Kemungkinan bahagian (sealing surface) yang menempatkan gasket telah reput lalu menyebabkan gasket bocor.

      Delete
  14. Assalamualaikum..nak tanya enjin Suzuki 15hp susah nk hidup dan senang mati..carberator Dah servis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Periksa dan pastikan diafgram fuel pump tidak pecah. Pastikan idling speed dilaras menepati spesifikasi. Periksa dan pastikan ignition timing menepati spesifikasi dengan menggunakan timing light.Pastikan spark plug dalam keadaan baik dang menggunakan spesifikasi yang betul. Bersihkan semula carburetor mengikut tatacara yang betul. Untuk enjin 4 lejang gunakan pautan berikut untuk pencerahan. http://www.mdmotors.ru/netcat_files/216/180/SUZUKI__DF9.9_15_servis__remont.pdf

      Delete
  15. Assalamualaikum, tuan KS ,Terima kasih atas info di atas, saya ada masalah dgn enjin mercury 60hp seapro,baru2 ni saya ada keluar kelaut,enjin semua dalam keadaan terbaik, semasa balik saya melalui kawasan cetek n kipas terkena selut n tersangkut sampah sarap pada propeler...lepas tu enjin mati, cubaan hidupkan enjin dalam 5-7 kali kemudian jalan seperti biasa hingga hampir masuk ke tempat parking enjin mati, masalah yg saya hadapi ialah enjin hidup seketika dan kemudian mati dan kalau idle pun masuk sj gear dah mati pulak,karburator baru servis, kabel2 semua dalam keadaan baik, dah try "Semasa RPM enjin drop, picit primer bulb berulang kali"

    mohon jasa baik tuan beri pandangan atas masalah ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Proses pembakaran di dalam enjin akan berlaku apabila 3 perkara dipenuhi iaitu bekalan bahan api yang baik, sistem ignition yang baik dan juga compression di dalam cylinder yang baik. Oleh kerana enjin tersebut beroperasi dengan baik sebelum kipas tersangkut, saya beranggapan ketiga-tiga perkara tersebut dalam keadaan baik sebelumnya. Jika ada masaalah pada sistem bahan api atau sistem ignition, komen-komen terdahulu boleh dijadikan panduan dan rujukan untuk penyelenggaraan enjin tersebut. Pada pendapat saya masaalah enjin sangkut ini tidak dapat dihidupkan adalah disebabkan kemungkinan compression pressure telah berkurangan didalam cylinder. Apabila kipas tersangkut semasa enjin sedang beroperasi, enjin menjadi overload dan seterusnya enjin mati disebabkan enjin tidak dapat berpusing untuk melengkapkan proses pembakaran.
      Pada masa tersebut, kemungkinan piston ring telah patah ataupun cylinder liner telah bercalar. Piston ring yang patah ataupun cylinder liner bercalar akan mengurang compression pressure di dalam cylinder liner. Compression pressure yang kurang menyebabkan enjin sukar dihidupkan walaupun sistem bahan api dan sistem ignition dalam keadaan baik. Saya cadangkan enjin tersebut dibuat compression test. Rujuk entri Compression Test Engine Sangkut Cara Koman untuk pencerahan. Perbezaan compression pressure diantara setiap cylinder hendaklah tidak melebihi 15 PSI. Disamping itu juga, cuba pusingkan flywheel enjin sangkut tersebut secara perlahan-lahan dan pastikan enjin boleh berpusing dengan lancar. Jika ada rakan yang memiliki enjin jenis sama, bandingkan kelancaran pusingan enjin tersebut.Jika enjin berpusing tetapi seakan-akan tersekat bermakna ada komponen dalaman enjin yang bermasaalah.

      Delete
    2. terima kasih tuan KS atas pendapat tuan,ada kemungkinan tak enjin hidup untuk masa dalam 10sec++ jika compression pressure dalam cylinder rendah dari sepatutnya, dan kat mana saya boleh dapatkan gauge untuk test compression tu?

      terima kasih sekali lagi ya tn.KS

      Delete
    3. Kadangkala enjin masih boleh dihidupkan dalam masa yang singkat walaupun compression pressure rendah. Apabila enjin hidup, suhu enjin akan meningkat. Disebabkan itu, cylinder liner turut mengembang dan compression pressure kembali menurun . Enjin mati apabila compression pressure kembali menurun.
      Petrol Compression Tetster boleh dibeli di MUDAH.COM ataupun kedai yang menjual peralatan membaiki kereta. Sebelum dibeli, pastikan saiz thread adapter Petrol Compression Tester adalah sama dengan saiz thread spark plug enjin sangkut Mercury 60 Seapro. Peralatan tersebut juga boleh digunakan untuk menguji compression pressure enjin kereta.

      Delete
  16. Minta maaf tuan saya mohon petunjuk penyakit apakah yang terkena dengan enjin yamaha 15hp saya ne asal guna jln dalam 1 km enjin naik panas terus mati lama baru boleh start minyak campuran 2t ok juga mohon petunjuk dari kamu tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba keluarkan thermostat dan uji enjin. Jika enjin beroperasi dengan baik, gantikan thermostat tersebut. Jangan operasikan enjin tanpa thermostat. Disamping itu juga, periksa waterpump dan pastikan dalam keadaan baik. Periksa juga, paip tembaga cooling water di dalam midsection. Pastikan paip tersebut tidak reput dan berlubang.

      Delete
  17. Salam.. tuan. Nak tanya saya mgunakan egin yamaha 15hp. Sukatan yg sesuai utk bancuh 2t bagaimana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Untuk enjin Yamaha 2 lejang yang baru, nisbah 2T dan minyak petrol adalah 1:25 iaitu 1 bahagian minyak 2T dan 25 bahagian minyak petrol. Selepas 50 jam,nisbah 2T dan minyak petrol adalah 1:50 iaitu 1 bahagian minyak 2T dan 50 bahagian minyak petrol. Atau 1 liter minyak 2T dan 50 liter minyak petrol. (1/2 liter 2T campur 25 liter petrol)

      Delete
  18. Assalamualaikum tn, bagaimana cara memasang semula spring tempat tarik start enjin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Cuba ikuti pautan berikut untuk pencerahan https://www.youtube.com/watch?v=Ptk1erYeaQ8

      Delete
  19. Assalamualaikum tuan,
    saya ada maslah dengan suzuki 115hp saya..
    start senang, cuma bila masuk gear terus mati..saya dah cuba tukar IAC valve..tp masih masalah yg serupa..poning palo..(rpm normal 600..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Jika IAC bermasaalah Check Engine Light akan berkelip dan mengeluarkan code 3-1. Jika tiada code yang keluar, bermakna ada masaalah sistem yang lain. Ada beberapa kemungkinan yang menyebabkan enjin mati apabila gear dianjak. 1. Throttle body mungkin kotor- bersihkan throttle plate. 2.Ignition sistem mungkin bermasaalah- Periksa spark plug dan ignition coil. 3. Sistem bekalan bahan api bermasaalah - i.Periksa tekanan minyak petrol dan pastikan berada 36 psi. ii. Fuel filter mungkin tersumbat. iii. Fuel injector mungkin tersumbat.

      Delete
  20. as,salam tuan...
    injin mecury 8k.
    air tak kencing?? macam mn nak buat tuan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir mungkin hos getah saluran pilot water indicator tersumbat. Tanggalkan hose tersebut dan jolok hos dengan tali tangsi yang tebal hingga ke blok enjin. Biasanya selepas dijolok air akan keluar kembali. Jika masih tiada air yang keluar kemungkinan water pump impeller perlu diganti.

      Delete
  21. Assalamualaikum Tuan. Enjin Yamaha 25 HP 2 stroke saya, bergegar (geleng Kiri/kanan) kuat semasa dihidupkan. Throttle x gegar, cuma motor yg gegar. Apa agaknya masalah nya?
    TQ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Enjin tersebut bergegar mungkin disebabkan berlaku engine missfiring. Cuba periksa komponen ignition sistem seperti spark plug , ignition coil dan stator coil. Pastikan komponen tersebut tidak rosak. Periksa juga sistem bekalan bahanapi. Pastikan hose bahanapi , fuel filter dan diaghfram fuel pump dalam keadaan baik.

      Delete
  22. Salam sifu....15hp yamaha enduro tidak laju apakah puncanya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Cuba periksa bahagian yang mudah dulu iaitu sistem ignition. Periksa spark plug dan pastikan tidak kotor. Plug cable tidak retak. Periksa juga ignition coil dan pastikan percikan bunga api adalah kuat dan berwarna biru. Seterusnya periksa sistem bahan api terutama carburetor. Bersihkan carburetor jika sudah lama tidak dibersihkan. Mungkin lubang-lubang carburetor tersumbat. Akhir sekali periksa ignition timing dengan timing light dan pastikan ignition timing menepati spesifikasi yang ditetapkan oleh pengeluar.

      Delete
  23. Assalam tuan..sy menggunakan yamaha 15 hp enduro..dan bancuhan 2t 100 ml dan 5 litter petrol..tp masalah yg sy hadapi..engein menjadi sebu dan bila masuk gear kdg2 mati..kn pulas minyak sikit bru xmati..adakah masalah campuran 2t,plug atau trotle..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Nisbah campuran yang sesuai untuk enjin sangkut yang telah beroperasi melebihi 20 jam adalah 50ml 2T dan 5 liter petrol. Jika 2T dicampur melebihi nisbah yang disyorkan, spark plug cepat menjadi kotor dan tidak dapat membakar campuran udara dan petrol dengan baik. Enjin juga turut mengeluarkan asap yang berlebihan.
      Cuba periksa spark plug dan pastikan kedaan spark plug tidak kotor atau basah dengan minyak 2T. Gantikan spark plug yang baru jika kotor. Periksa throttle cable dan pastikan tidak terlalu kendur.Laraskan jika perlu. Bersihkan carburetor terutama pada bahagian pilot jet dengan carburetor cleaner. Sembur dengan udara mampat untuk membersihkan laluan bahanapi di dalam carburetor.

      Delete
  24. Salam..mahu tanya injin yamaha 300hp apabila enstern dan tolak neutral injin matigear masi dlm keadaan enstern. seperti melekat..

    ReplyDelete
  25. Salam. Jika bot berada di atas daratan, cuba keluarkan gearbox. Sambungkan hose air pada water tube di bahagian mid section. Hidupkan enjin dan gerakkan remote bontrol pada posisi astern, neutral dan forward. Jika pergerakan remote control adalah lancar bermakna gearbox bermasaalah. Kemungkinan terdapat bearing di dalam gearbox yang rosak.

    ReplyDelete
  26. salam,saya menggunakan yamaha f15 fourstroke dan nak tanya apa masalah ya kalau ada air memercik keluar dripada exhaust..?
    Mohon penjelasan dan apakah yg perlu d'lakukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Laluan sistem penyejukan terletak bersebelahan dengan laluan ekzos dan dipisahkan oleh gasket. Saya fikir kemungkinan gasket diantara powerhead dan lower unit bocor menyebabkabkan air penyejuk memasuki sistem ekzos. Powerhead perlu dikeluarkan untuk memeriksa gasket tersebut.

      Delete
  27. assalamualaikum.. mohon bantuan kepada otai2 boleh kha carb 9.9hp enduro tukar ke 15hp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Dari segi fizikal keduanya adalah hampir sama. Walaubagaimanapun tuan perlu tentukan saiz main jet yang betul jika menggunakan carburetor 9.9HP kepada 15HP.

      Delete
    2. Maaf ada pembetulan. Carburetor 9.9HP dan 15HP sama kedua-duanya.

      Delete
  28. Salam...saya nak tanya mengenai enjin yamaha enduro 15hp...sedang saya merempit...saya terlanggar batu...propeller luka sket.lepas tu bila speed je...rasa bot bergegar..pasal apa ye?..perlukah saya tukar propeller?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Ada 3 kemungkinan yang boleh menyebabkan perkara tersebut berlaku. 1.Blade propeller bengkok dan perlu diganti 2.Propeller shaft bengkok. Untuk periksa propeller shaft yang bengkok gunakan dial gauge. 3. Bush pada propeller pecah. Untuk pemeriksaan, goyangkan propeller ke atas dan ke bawah semasa propeller masih terikat pada shaft.

      Delete
  29. Assalam,,sy nk tnya,apa sebabnya gearbox selalu rosak(enjin mercury 300hp)da pasang baru pun, tak lama sehari jk pakai rosak,da 4 kali sy tukar,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Masaalah pada gearbox secara amnya adalah seperti berikut :
      1. Gear sukar dianjak. Mungkin ada masaalah pada clutch dog seperti spline yang rosak menyebabkan giar sukar dianjak.
      2.Pinion , forward dan reverse gear rosak. Jila rosak gear-gear tersebut perlu diganti. Setelah diganti, giar tersebut perlu dibuat pelarasan semula dengan cara menambah atau mengurang shim. Proses ini dikenali sebagai shimming dan memerlukan peralatan khusus. Jika tidak dilaras dengan baik, giar tidak berada dalam keadaan yang betul dan akan kembali rosak dengan cepat.
      3.Air masuk kedalam gearbox. Air boleh masuk melalui oil seal yang usang ataupun disebabkan gasket pada drain plug tidak dikunci dengan kuat. Jika air masuk ke dalam gearbox, kelikatan minyak pelincir gearbox berkurangan dan boleh merosakkan gear.

      Delete
  30. Salam tn.

    Saya mempunyai enjin mercury bigfoot 60hp 2s model tahun 2000 ..ada masaalah spt berikut.

    Mengalami masaalah enjin jadi perlahan dan mati masa dalam perjalanan.Sebelum enjin sempat mati kalau akan bulb untuk saluran minyak kita pump sampai jadi keras injin akan berpungsi semula..

    Saluran minyak dari tangki ke enjin dan bulb telah diganti baru..spark plug dan juga diganti kaburator juga telah di service dan ganti jarum..Mohon perkongsian pencerahan tn..t kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Cuba periksa diaphragm di dalam fuel pump dan pastikan diaphragm tidak pecah. Jika diaphragm pecah tidak berfungsi dengan baik. Periksa dan pastikan vacuum hose pada fuel pump dalam keadaan baik.

      Delete
  31. salam..kalau enjin kuat bergegar kenapa ye..enjin hidup semua ok.
    cuma gerak slow sikit pastu time idle bergegar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. saya fikir enjin tersebut mengalami masaalah missfire. Cuba periksa ignition coil dengan spark tester dan pastikan ignition coil mengeluarkan percikan bunga api yang kuat. Periksa juga cable spark plug dan pastikan dalam keadaan baik serta dipasang dengan betul pada spark plug.

      Delete
  32. Salam,, kenapa enjin yamaha 30hp sy Susan sangat nak start ea,, thorttle plak bleh lepas,lepas jer enjin mati... App masalah Nye ?? Plug tukar baru pon tetap sama.. carburetor Ade masalah ke tuan???

    ReplyDelete
    Replies
    1. *Susah
      *tidak boleh lepas...

      Delete
    2. Salam. Enjin tak boleh beroperasi semasa idle speed.Cuba bersihkan carburetor dahulu.Bersihkan dan beri tumpuan pada bahagian pilot jet kerana semasa kelajuan enjin rendah petrol masuk melalui disitu. Pastikan juga semasa enjin dihidupkan, choke plate dalam keadaan tertutup rapat.

      Delete
    3. Periksa juga fuel filter dan pastikan dalam keadaan bersih.

      Delete
  33. Assalam tuan..sy menggunakan enduro 15 hp..kenapa ya carburater sy berpeluh,dan bila nk spedd sekejap slow,sekejap laju..mcm minyak xsaport .lpas tu mati dan payah nk start..api kuat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir kemungkinan carburetor tersebut tersumbat. Buka carburetor tersebut dan bersihkan bahagian dalaman seperti lubang main jet. Selepas dibersihkan, sembur lubang jet dengan carburetor cleaner untuk menghilangkan sisa-sisa petrol.

      Delete
  34. dari blog ni la saya dah dapat kerja di jabatan laut...semua info2 dlm ni memudahkan saya utk menjawab soalan interview SPA dalam masa yang sama ia mengajar saya tentang asas bot....terima kasih banyak admin...semoga usaha anda dlm blog ini diberkati

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah untuk tuan kerana berjaya menjadi penjawat awam.

      Delete
  35. Assalam bos..nak tanya berkaitan chainsaw boleh..mesin baru beli..tapi xboleh hidup bila dah start..sbb apa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Jika mesin baru jarang berlaku enjin susah hidup disebabkan kerosakan. Saya fikir cuba buat tatacara berikut untuk menghidupkan enjin chainsaw. Onkan brake. Switch on. Tarikh choke. Start enjin chainsaw .Tak perlu tekan minyak untuk mengelakkan carburetor overflow. Tutup choke semula dan start sekali lagi. Biasanya chainsaw mudah dihidupkan selepas tatacara berikut dibuat. Jika masih tidak dapat dihidupkan, barulah periksa spark pada ignition coil. Tentukan terdapat percikan api pada spark plug cable yang dikeluarkan oleh ignition coil.

      Delete
  36. Assalam..tuan nk tanya berkaitan engein 15 hp enduro..engein sy plug belah atas kering,tetapi belah bawah basah..apa ya masalah engein tersebut..adakah masalah koil api yg xmencukupi atau masalah lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.Saya fikir pembakaran tidak sempurna menyebabkan spark plug dalam eadaan basah. Kemungkinan masaalah tersebut berlaku pada spark plug selinder no. 2 disebabkan kerosakan pada ignition coil. Selinder no. 1 adalah pada bahagian atas . Jika ada spark tester, uji ignition coil tersebut. Perhatika percikan api dari spark tester. Ataupun, cuba tuan tukar ignition coil dan spark plug pada selinder No. 1 ke selinder no. 2 dan sebaliknya. Hidupkan enjin seketika dan periksa semula spark plug samaada masaalah tersebut berpindah ke selinder No. 1.
      Selain dari itu, jika berlaku kehausan pada selinder liner juga boleh menyebabkan pembakaran tidak sempurna dan spark plug akan basah.

      Delete
  37. Salam....saya ada mslh yamaha 15, ssh nk hidup... Tarik choke br dpt hidup tu pun skjp je... Mohon tunjuk ajar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.Ada 3 perkara yang oleh menyebabkan enjin sukar dihidupkan iaitu :

      1. Kemungkinan masaalah pada sistem pencucuhan
      a. Cuba periksa spark plug dan pastikan spark plug dalam keadaan bersih. Celahan elektrod spark plug hendaklah diukur dan mengikut spesifikasi.
      b.Periksa igniton coil dengan spark tester dan pastikan percikan api menyala dengan baik.
      c.Periksa stator coil dan pulser dibawah flywheel dan pastikan dalam keadaan baik.

      2.Kemungkinan masaalah pada sistem bekalan minyak petrol

      a.Periksa penapis minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik, gantikan jika perlu
      b.Periksa pam minyak petrol dan pastikan dalam diafpghram pam tidak pecah.
      c.Minta bantuan rakan (umpan) percikan petrol/wd-40 ke dalam carburetor semasa menghidupkan enjin. Jika enjin hidup bermakna ada masaalah sistem minyak petrol. Bersihkan carburetor dan pastikan lubang pilot screw di dalam carburetor tidak tersumbat
      d.Periksa dan pastikan hos minyak petrol tidak tersumbat.

      3.Kemungkinan compression pressure cylinder rendah

      a.Periksa compression pressure dan pastikan tekanan cylinder berada dalam julat spesifiksi pengeluar. Kemungkinan cylinder liner sudah haus dan compression pressure rendah menyebabkan spark plug sukar membakar campuran petrol dan udara.

      Delete
  38. Assalamualaikum, Tn. Nak Tanya masalah injen Tohatsu 18hp. Jalan 1km panas Dan terus mati tunggu 1jam bila sejuk baru hidup.tak bawah laju cepat panas Dan mati,jln slow jauh sikitbaru mati. Apa masalahnya ni
    Tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir kemungkinan enjin tersebut mengalami masaalah overheat.Terdapat beberapa perkara yang boleh menyebabkan overheat berlaku seperti berikut :

      1.Thermostat tidak berfungsi
      Cuba keluarkan thermostat dan uji enjin. Jika enjin beroperasi dengan baik, gantikan thermostat tersebut jika keadaan fizikal thermostat sudah usang. Jangan operasikan enjin tanpa thermostat.

      2.Waterpump rosak
      Periksa impeller waterpump dan pastikan dalam keadaan baik. Gantikan impeller jika rosak.

      3.Saluran sistem penyejukan tersumbat
      -Periksa dan pastikan terdapat air laut keluar melalui pilot water indicator sistem penyejukan.
      -Periksa paip cooling water di dalam midsection yang menyalur air dari water pump ke engine block.Pastikan paip tersebut tidak reput dan berlubang.


      Delete
  39. Salam tuan, mohon pendapat kenapa air pump engine yamaha 5hp keluar merecik, tidak pada kebiasaan engine jenama lain.. Bawa dalam 5minit air keluar rase panas macam tnak buat air teh o.. Mohon pendapat masalahnya dan solutionnya. Dan kedai alat ganti yang berdekatan dengan bahau n, sembilan. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir kemungkinan impeler water pump telah pecah menyebabkan serpihan impeller memasuki saluran sistem penyejukan dan menyumbat saluran tersebut lalu menyebabkan air penyejuk enjin menjadi panas. Cuba buka water pump dan pastikan impeller dalam keadaan baik. Periksa juga thermostat enjin jika enjin masih lagi panas.

      Delete
  40. Salam tuan. Nak tanya masalah enjin yamaha 15hp 2stroke. Susah nak hidup. Kena panaskan spark plug dengan api baru boleh hidup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.Ada 3 perkara yang oleh menyebabkan enjin sukar dihidupkan iaitu :

      1. Kemungkinan masaalah pada sistem pencucuhan
      a. Cuba periksa spark plug dan pastikan spark plug dalam keadaan bersih. Celahan elektrod spark plug hendaklah diukur dan mengikut spesifikasi.
      b.Periksa igniton coil dengan spark tester dan pastikan percikan api menyala dengan baik.
      c.Periksa stator coil dan pulser dibawah flywheel dan pastikan dalam keadaan baik.

      2.Kemungkinan masaalah pada sistem bekalan minyak petrol

      a.Periksa penapis minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik, gantikan jika perlu
      b.Periksa pam minyak petrol dan pastikan dalam diafpghram pam tidak pecah.
      c.Minta bantuan rakan (umpan) percikan petrol/wd-40 ke dalam carburetor semasa menghidupkan enjin. Jika enjin hidup bermakna ada masaalah sistem minyak petrol. Bersihkan carburetor dan pastikan lubang pilot screw di dalam carburetor tidak tersumbat
      d.Periksa dan pastikan hos minyak petrol tidak tersumbat.

      3.Kemungkinan compression pressure cylinder rendah

      a.Periksa compression pressure dan pastikan tekanan cylinder berada dalam julat spesifiksi pengeluar. Kemungkinan cylinder liner sudah haus dan compression pressure rendah menyebabkan spark plug sukar membakar campuran petrol dan udara.

      Delete
    2. Terima kasih atas penerangan yang tuan berikan. Enjin yang saya guna sudah boleh hidup, tapi ada masalah lain pula yang terjadi spark plug cepat panas dan ada campuran oil jika dicabut. Badan enjin pun turut ikut panas

      Delete
    3. Jika spark plug diselaputi dengan minyak 2T kemungkinan 2 T telah dicampur dengan nisbah yang tidak betul. Nisbah 2T dengan minyak petrol yang betul adalah 1:50 iaitu 500 mililiter 2T dicampur dengan 50 liter petrol.
      Disamping itu juga, jika piston ring sudah haus ataupun cylinder liner sudah haus boleh menyebabkan campuran 2T dan petrol tidak terbakar dengan lengkap. Tanpa pembakaran yang lengkap spark plug akan diselputi carbon dan enjin menjadi panas. Dalam keadaan begini, enjin perlu dibuat compression test untuk menentukan samaada compression pressure masih lagi dalam spesifikasi yang ditentukan oleh pengeluar enjin Yamaha.

      Delete
  41. Salam.. Sy nak Tanya kenapa engine 18 tohatsu 2 stroke klu masuk gear masa di perahu mati.. Tp klu test kat drum.masuk gear x mati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Kemungkinan idle speed terlalu rendah menyebabkan enjin mati apabila gear dianjak semasa dalam keadaan beban. Cuba tinggikan idle speed untk permulaan. Jika masih bermasaalah, cuba bersihkan carburetor terutama litar low speed

      Delete
  42. Assalam.. Tn, sy ada masalah enjin bot mercury bila start enjin hidup kejap saja.. lepas tu mati..minyak petrol pon keluar dari carburetor bila start dan masa picit primer bulb tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.Cuba periksa ignition sistem seperti berikut :

      1)Periksa ignition coil dengan menggunakan spark plug dan pastikan percikan api menyala dengan baik.
      2)Periksa stator coil dan trigger dibawah flywheel dan pastikan dalam keadaan baik.

      Seterusnya periksa sistem bekalan minyak petrol :
      1)Periksa penapis minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik, gantikan jika perlu
      2)Periksa pam minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik. Pastikan diafgphram pam tidak pecah.
      3)Bersihkan carburetor dan pastikan lubang pilot screw di dalam carburetor tidak tersumbat.
      4) Periksa dan pastikan hos minyak petrol tidak tersumbat.
      5) Gunakan choke semasa hendak menghidupkan enjin.
      6) Minta bantuan rakan (umpan) percikan petrol atau sembur carburetor cleaner ke dalam carburetor semasa menghidupkan enjin. Jika enjin hidup bermakna ada masaalah sistem minyak petrol.

      Akhir sekali, perlu periksa compression pressure. Kemungkinan cylinder liner sudah haus menyebabkan compression pressure rendah menyebabkan spark plug sukar membakar campuran petrol dan udara.

      Delete
  43. Asalam boss kenape enjin yamaha15 nak tarik stat berat boss lepas tu kadang jem x ,boleh stat main2 temptempat stat tu boleh stat balik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir kemungkinan adalah masaalah pada starter pull start mechanism. Cuba buka dan periksa pada bahagian tersebut. Pastikan spring yang berada di dalam tidak tersangkut. Seterusnya pusingkan flywheel secara manual dan pastikan enjin berpusing dengan lancar. Jika pusingan enjin masih tidak lancar, keluarkan gearbox dan pusing enjin secara manual. Jika enjin boleh dipusingkan , bermakna gearbox yang bermasaalah menyebabkan enjin sukar dipusing. Cara ini dapat menentukan samada gearbox tersangkut (rasa berat) ataupun enjin yang bermasaalah.

      Delete
  44. Salam.. kenapa enjin Yamaha 30hp sy Tak boleh hidup,, tp bila sy buh petrol skit di dlm lubang plug,, Bru bleh hidup,, tp sekejap shj

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir kemungkinan sistem bahanapi tidak berfungsi dengan baik. Apabila minyak petrol dibekalkan secara manual, enjin dapat dihidupkan memberi maklumat masaalah tersebut. Cuba periksa dan pastikan diafghram fuel pump tidak rosak . Selain dari itu, bersihkan carburetor jika kotor.

      Delete
    2. Salam otai klau engin mercury 40 jadi sedut2 bile pulas habis klau pulas miyak sikit xsedut ah

      Delete
    3. Salam. Saya fikir kemungkinan bekalan minyak petrol minyak petrol tidak mencukupi semasa enjin beroperasi pada kelajuan tinggi menyebabkan enjin tidak beroperasi dengan baik. Cuba buat pemeriksaan seperti berikut :
      1)Periksa penapis minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik, gantikan jika perlu
      2)Periksa pam minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik. Pastikan diafgphram pam tidak pecah.
      3)Periksa dan bersihkan carburetor .
      4) Periksa dan pastikan hos minyak petrol tidak tersumbat.

      Delete
  45. Nak tanya.apakah kerosakan enjin yang ssh nak start dan xkluar air Dr enjing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika enjin sukar dihidupkan, pemeriksaan perlu dibuat kepada perkara berikut :

      1)Periksa ignition coil dengan menggunakan spark plug dan pastikan percikan api menyala dengan baik.
      2)Periksa stator coil dan trigger dibawah flywheel dan pastikan dalam keadaan baik.

      Seterusnya periksa sistem bekalan minyak petrol :
      1)Periksa penapis minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik, gantikan jika perlu
      2)Periksa pam minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik. Pastikan diafgphram pam tidak pecah.
      3)Bersihkan carburetor dan pastikan lubang pilot screw di dalam carburetor tidak tersumbat.
      4) Periksa dan pastikan hos minyak petrol tidak tersumbat.
      5) Gunakan choke semasa hendak menghidupkan enjin.
      6) Minta bantuan rakan (umpan) percikan petrol atau sembur carburetor cleaner ke dalam carburetor semasa menghidupkan enjin. Jika enjin hidup bermakna ada masaalah sistem minyak petrol.

      Akhir sekali, perlu periksa compression pressure. Kemungkinan cylinder liner sudah haus menyebabkan compression pressure rendah menyebabkan spark plug sukar membakar campuran petrol dan udara.

      Jika air tidak keluar, pemeriksaan perlu dilakukan pada perkara beriku :
      1. Periksa water pump impeller dan pastikan impeller dalam keadaan baik.
      2.Periksa dan pastikan pilot indicator hose tidak tersumbat.
      3.Periksa dan pastikan water tube dari water pump ke enjin block tidak bocor.
      4.Periksa dan pastikan inlet strainer tidak tersumbat.

      Delete
  46. Salam tuan... Bila pulas minyak, engine mengerang tapi bot x pergi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Cuba periksa kipas dan pastikan bush pada kipas tidak pecah. Periksa juga gearbox dan pastikan gearbox boleh memusingkan kipas semasa gear dalam keadaan forward.

      Delete
  47. Salam tuan... Enjin 25 hp 2t start mmang ketat ke?
    Bila full trottle rasa sangkut2,xbunyi enjin pun kurang menyedapkan...kelajuan pun kurang... Kenapa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Jika enjin masih baru, enjin akan terasa berat semasa dihidupkan dengan starter rope dan itu adalah normal. Masalah enjin tidak beroperasi dengan baik , cuba periksa perkara berikut :

      1)Periksa ignition coil dengan menggunakan spark plug dan pastikan percikan api menyala dengan baik.

      Seterusnya periksa sistem bekalan minyak petrol :

      1)Periksa penapis minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik, gantikan jika perlu
      2)Periksa pam minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik. Pastikan diafgphram pam tidak pecah.
      3)Bersihkan carburetor dan pastikan lubang pilot screw di dalam carburetor tidak tersumbat.
      4) Periksa dan pastikan hos minyak petrol tidak tersumbat.

      Delete
  48. Terima kasih atas pencerahan tuan

    ReplyDelete
  49. salam tuan.
    sy ingin bertanya tentang gear enjin 40hp suzuki sy.baru saja hantar repair tp setelah siap pasang?gear reves lekat tp gear foward tak mau nak lekat.sy minta pecerahan dr tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir masaalah tersebut adalah diluar gearbox.Cuba laraskan nut pelaras shifter rod setelah gearbox dipasang. Kemungkinan pelarasan tidak betul menyebabkan gear forward tak boleh dianjak.

      Delete
  50. Bos nak tanya...tohatsu 18hp enjin masuk air. Dah cuci. Bila start hidup tapi enjin xboleh slow,kalu slow dia mati...bagi pencerahan

    ReplyDelete
  51. Salam nak tanya yamaha 40hp masuk gear reverse dia tendang balik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Cuba laraskan shifter rod.Jika masaalah sama masih
      berlaku, kemungkinan komponen dalaman gearbox bermasaalah.

      Delete
  52. salam tuan,nak tanya,enjin yamaha 3hp sy,bila masuk gear,dia jalan mcm biasa.tp bila nak lajukn ckit,tiba2 gearmcm x msuk,bot lansung x jalan..cuma dapat bawak slow jer.bila nak speed jer mmg gear mcm x masuk.apakah msalah enjin sy tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Semasa enjin tidak dihidupkan, anggaged lever gear kebahagian forward dan pusing kipas. Pastikan kipas tidak boleh berpusing . Laraskan shift rod jika perlu. Begitu juga semasa anggaged gear reverse. Periksa gearbox terutama bahagian bush kipas dan shaft kipas serta pastikan dalam keadaan baik.
      Jika bukan masaalah pada gearbox, kemungkinan mada masaalah pada pulser coil. Masaalah pada pulser coil juga boleh menyebabkan masaalah yang sama berlaku. Jika pulser coil bermasaalah, ignition timing tidak beroperasi dengan betul pada kelajuan enjin yang tinggi.

      Delete
  53. Salam tuan..nak tanya kenapa enjin yamaha 40hp 2 stroke sy bila speed laju lama tiba2 jadi slow..lepastu matikan enjin speed balik jd ok.. caburator sy dh cuci semua..plug tukar baru..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Semasa enjin jadi slow cuba picit primer bulb pada hose minyak. Jika enjin kembali normal kemungkinan ada hose tersumbat. Satu satu cara adalah, semasa RPM enjin jadi slow, buka penutup enjin dan sembur carburetor cleaner pada lubang udara masuk di carburetor. Jika RPM kembali meningkat, bermakna carburetor perlu dibersihkan.

      Delete
  54. Asalam tuan. Enjin sangkut yamaha 30hp sy bila start ok xda mslh. Tpi bila masuk gear, pulas minyak sikit terus mati..cabaretor,fuel pump, filter,plug, dh tukar..tpi ttp sama..masuk gear je ,pulas minyak terus padam..

    ReplyDelete
  55. Salam. Cuba buat begini. Semasa enjin hidup dalam keadaan idling (gear tidak anggaed), sembur carburetor cleaner pada saluran udara masuk di carburetor. Jika enjin beroperasi dalam keadaan baik, enjin akan mati atau pusingan enjin menjadi perlahan setelah disembur carburetor cleaner. Pertambahan carburetor cleaner yang disembur menyebabkan, spark plug tidak dapat membakar dengan baik lalu pusingan enjin menjadi perlahan atau mati.
    Jika enjin tidak beroperasi dengan baik, pusingan enjin akan meningkat disebabkan pertambahan carburetor cleaner sebagai bahan api. Cara begini adalah untuk mentukan samada sistem bekalan bahan api dalam keadaan baik dan punca utama adalah disebabkan oleh masaalah carburetor walaupun telah dibersihkan.

    ReplyDelete
  56. Salam bos. Klu enjin 30 yamaha, bila blast en tiba2 blow, xleh pegi.. Tpi bila jalan besa ok pla..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir kemungkinan main jet carburetor ada masaalah. Cuba buat ujian seperti berikut. Semasa enjin hidup dalam keadaan idle speed (gear tidak anggaged), sembur carburetor cleaner pada saluran udara masuk di carburetor. Jika enjin beroperasi dalam keadaan baik, enjin akan mati atau pusingan enjin menjadi perlahan setelah disembur carburetor cleaner. Pertambahan carburetor cleaner yang disembur menyebabkan, spark plug tidak dapat membakar dengan baik lalu pusingan enjin menjadi perlahan atau mati.
      Jika enjin tidak beroperasi dengan baik, pusingan enjin akan meningkat disebabkan pertambahan carburetor cleaner sebagai bahan api. Cara begini adalah untuk mentukan samada sistem bekalan bahan api dalam keadaan baik dan punca utama adalah disebabkan oleh masaalah carburetor walaupun telah dibersihkan.
      Selain dari itu masaalah pada pulser coil juga boleh menyebabkan masaalah yang sama berlaku. Jika pulser coil bermasaalah, ignition timing tidak beropeasi dengan betul pada kelajuan enjin yang tinggi.

      Delete
  57. Yamaha mercury suzuki 115hp jenama mana yang bagus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap jenama enjin sangkut mempunyai kelebihan serta kekurangan tersendiri. Agak sukar untuk menentukan jenama enjin sangkut yang bagus. Faktor seperti harga, bekalan alatganti dan sokongan teknikal dari pembekal enjin sangkut perlu diambilkira sebelum pembelian dilakukan.

      Delete
  58. salam tuan yamaha saya 3hp bila res minyak injin tetap slow . tapi bila gear free rest rpm tinggi bila masuk gear rpm rendah apa masalah perlu diperbaiki tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir kemungkinan pilot jet carburetor ada masaalah. Cuba buat ujian seperti berikut. Semasa enjin hidup dalam keadaan idle speed (gear tidak anggaged), sembur carburetor cleaner pada saluran udara masuk di carburetor. Jika enjin beroperasi dalam keadaan baik, enjin akan mati atau pusingan enjin menjadi perlahan setelah disembur carburetor cleaner. Pertambahan carburetor cleaner yang disembur menyebabkan, spark plug tidak dapat membakar dengan baik lalu pusingan enjin menjadi perlahan atau mati.
      Jika enjin tidak beroperasi dengan baik, pusingan enjin akan meningkat disebabkan pertambahan carburetor cleaner sebagai bahan api. Cara begini adalah untuk mentukan samada sistem bekalan bahan api dalam keadaan baik dan punca utama adalah disebabkan oleh masaalah carburetor walaupun telah dibersihkan.

      Delete
  59. salam tuan .. apa masalah enjin sy enduro 15hp . bila start enjin hiduuup . tp tak lama enjin kembali matii . spark plug bgian bawah dan atas basah dgn aiir . gasket cynderhead baruu tukar . mohon pencerahannyaa tuaan .. trimaksh

    ReplyDelete
  60. dalam badan enjin seperti d masuki aiir . mohon pencerahan tuan apakaa ada gasket atau apaa2 yg telah bocoor dan perluu d ganti ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Secara teknikal langkah yang perlu dilakukan adalah membuat compression test dengan compression tester. Jika cylinder gasket bocor, tekanan yang didapati pada kedua-dua cylinder adalah rendah dan sama.
      Walaupun gasket cylinder head baru ditukar kemungkinan gasket bocor tetap ada. Antara kemungkinan penyebabkan gasket cylinder head bocor adalah :
      1.Bolt cylinder head tidak diikat mengikut torque yang betul.
      2.Bolt cylinder head sudah menjadi panjang dari saiz asal dan apabila diikat tidak boleh rapat.
      3.Cylinder head bengkok (ukur dengan straight edge dan feeler gauge untuk menentukan kelurusan)
      4.Bahagian atas engine block bengkok (ukur dengan straight edge dan feeler gauge untuk menentukan kelurusan)

      Delete
  61. Salam...tuan sy ada msalah dengan lubang plug...dia punya thread rosak bahagian luar,bahagian dalam masih ok,ada tak cara macamana nak baiki thread bahagian luar tu tanpa rosakan lagi thread bahagian dalam...enjin sy mercury 25hp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir lebih baik beli tap yang sama saiz dengan thread dan re-tap thread lubang plug semula.

      Delete
  62. Salam tuan apa masalah engine selalu bersin..gasket semua sudah di ganti..bila pulas laju tiba2 semput..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.Saya fikir kemungkinan masaalah tersebut berpunca dari reed valve pada crankcase yang bocor. Cuba periksa reed valve dan pastikan reed valve tertutup rapat.

      Delete
  63. Salam tuan, saya nak tukar suzuki 30hp dari manual starter kepada ignition starter. Boleh ke saya menggunakan sparepart kereta untuk mengantikan original bagi mengurangkan kos. Kalau boleh sparepart kereta apa. Terima kasih

    ReplyDelete
  64. Replies
    1. Salam. Enjin Suzuki 30 HP boleh ditukar dari manual starter kepada starter motor dengan menggunakan starter motor yang diperolehi dari pembekal alatganti enjin Suzuki. Minta maaf saya tiada pengalaman mengunakan starter motor yang diperolehi dari kereta dan digunakan pada enjin Suzuki. Ini adalah kerana terdapat berbezaan dari segi saiz starter motor yang perlu disesuaikan dengan enjin sangkut.

      Delete
  65. Salam tuan...masaalah engine yamaha 30hp..bila full speed engine semput..carb sudh service

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Jika enjin sangkut bermasaalah pada kelajuan tinggi, pemeriksaan perlu dibuat kepada perkara berikut :

      1)Periksa stator coil dan pulser coil dibawah flywheel dan pastikan dalam keadaan baik.

      Seterusnya periksa sistem bekalan minyak petrol :
      1)Periksa penapis minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik, gantikan jika perlu
      2)Periksa pam minyak petrol dan pastikan dalam keadaan baik. Pastikan diafgphram pam tidak pecah.
      3)Bersihkan carburetor dan pastikan lubang pilot screw di dalam carburetor tidak tersumbat.
      4) Periksa dan pastikan hos minyak petrol tidak tersumbat. Pastikan lapisan bahagian dalam hos tidak tertanggal dan membuat hos tersumbat.
      5) Buka penutup enjin dan operasikan enjin pada kelajuan tinggi. Semasa pusingan enjin semput, minta bantuan rakan sembur carburetor cleaner ke dalam carburetor. Jika pusingan enjin kembali normal bermakna carbureor masih lagi tidak bersih dan perlu dibersihkan.

      Delete
  66. Salam tuan sifu. Yamaha 115 hp. 4 stoke enjin tak boleh start. Boleh tuan bagi penerangan untuk selesaikan masalah ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Jika enjin tidak boleh start, cuba periksa fius untuk starter motor. Seterusnya periksa starter relay, starter motor magnetic switch dan starter motor.Periksa juga keadaa wayar dari bateri ke starter motor dan pastikan dalam keaadaan baik.

      Delete
  67. Salam sifu.saya nak tanya.enjin sangkut suzuki df 11 dekat exzos keluar air.apa problem nya

    ReplyDelete
  68. Salam. Cuba periksa keadaan thermostat. Kemungkinan thermostat telah bocor menyebabkan air melimpah ke dalam saluran sistem penyejukan dan keluar melalui saluran ekzos.

    ReplyDelete
  69. Salam tuan... Saya nak tanye saya pkai engin 15hp yamaha... Kenapa bile kita perah minyak engin bole mati... Bila taiming ok perah je dia mati... Ape punca dia erk?

    ReplyDelete
  70. Salam tuan nak tanya..coil rosak kah klu berfungsi sebelah jak,enjin yamaha endro 15

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum,apa puncanya air masuk ke piston atas dan bawah,mohon pencerahan,apa kemungkinan2nya

    ReplyDelete
  72. Gasket head 7 kali tukar sudah,gasket samping 3 kali tukar sda tapa masi juga masalahnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Kemungkinan permukaan cylinder head atau permukaan cylinder block bengkok. Perlu ukur kelegaan (clearnce) permukaan tersebut menggunakan feeler gauge dan straight edge. Clearance yang baik berada diantara adalah 0.1 mm. Jika bengkok perlu gantikan cylinder head. Jangan gunakan pembaris keluli kerana tepi pembaris keluli tidak lurus walaupun dari pandangan mata kasar nampak lurus.

      Delete
  73. salam tuan.. nak tnya enjin evinrude 8hp payah nak hidup klw hidup pun enjin sangkut2 bila tekan minyak mati terus.kadang2 bila nak start rasa mcm enjin menendang balik\. api biru kompres enjin 80% ape masalah yerk.. adakah trigel bermasalah atau coil plug problm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Semasa enjin hidup dalam keadaan idling (gear tidak anggaed), sembur carburetor cleaner pada saluran udara masuk di carburetor. Jika enjin beroperasi dalam keadaan baik, enjin akan mati atau pusingan enjin menjadi perlahan setelah disembur carburetor cleaner. Pertambahan carburetor cleaner yang disembur menyebabkan, spark plug tidak dapat membakar dengan baik lalu pusingan enjin menjadi perlahan atau mati.
      Jika enjin tidak beroperasi dengan baik, pusingan enjin akan meningkat disebabkan pertambahan carburetor cleaner sebagai bahan api. Cara begini adalah untuk mentukan samada sistem bekalan bahan api dalam keadaan baik dan punca utama adalah disebabkan oleh masaalah carburetor.

      Delete
  74. Salam tuan.. Boleh bagi penerangan tak pasal enjin di tenggelami air dan tindakan yang perlu di ambil..
    Saya punya bot terbalik akibat air pasang besar..
    Saya pakai enjin model Selva 25hp..mohon pencerahan dari sipu.. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sala. Rendam enjin dalam air tawar. Keluarkan enjin dan buka spark plug. Terbalikkan enjin dengan lubang spark plug mengadap kebawah. Sembur minyak 2T melalui karburetor. Tarikh starter rope untuk mengeluarkan sisa air di dalam cylinder. Setelah dipastikan bersih dari air, pasang sparkplug dan hidupkan enjin.

      Delete
  75. Slm tuan nk tnya enjim mercury 10hp usa ada masalah kompresor 70% enjin blh hidup tpi nak setup kaburator cukup payah bila rpm rendah enjin mati enjin blh hidup dlm rpm tinggi sahaje .sya cuba tukarkn kaburator lain kaburator enjin hidup yg ok yg sama model tpi tetap sama juga . Member bgi tahu mungkin tekanan dlm blok tak padu redvall dah tak berperanan dlm tugasnya .. betul ke

    ReplyDelete
  76. salam tuan. enjin mercury 90hp 2t. enjin berat semasa star dan flywhell bergerak x lancar semasa ada spark plug. bila buka spark plug flywheel bergerak laju

    ReplyDelete
  77. Assalamualaikum tuan .. macam mana cara nak tukar throttle cam mercury 15hp model baru ? adakah kena buka flywheel atau ada cara lebih mudah ?

    ReplyDelete
  78. Salam. Minta maaf, saya kurang jelas dengan maksud throttle cam. Jika perkara yang dimaksudkan tersebut berada di bawa flywheel, pilihan yang ada adalah membuka flywheel.

    ReplyDelete
  79. Selamat pagi.tumpang tanya.sy enjin 15 hp Mercury. Start ok tapibila masuk gear enjin mati.

    ReplyDelete
  80. Selamat pagi.tumpang tanya.sy enjin 15 hp Mercury. Start ok tapibila masuk gear enjin mati.

    ReplyDelete
  81. Salam tuan.. jarang2 terjadi mslh.. engin mercury 30.. tgh high speed tiba2 mati dan pam lembik mcm minyak tak naik.. sudah buka semua saluran getah tangki tiada yg tersumbat.. minyak klau test keluar laju.. jrg2 akn terjadi mcm tu berulang kali

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Jika hos minyak sudah lama dan lembik boleh terjadi masaalah tersebut.Kadangkala , lapisan getah hos minyak tertanggal dibahagian dalam dan menyebabkan tersumbat. Primer bulb juga perlu diperiksa kemungkinan check valve di dalam primer bulb rosak.

      Delete
  82. salam. saya nak berranya berapa ye compression tuk enjin yamaha 8hp. sy dh cek guna compression tester dapat dlm 85psi adakah oke tuk yamaha 8hp? puas cari di internet manual service tp x jumpa pula tu e8d

    ReplyDelete
  83. Salam bosku....apa punca enjin suzuki model Lama DT85hp,asap keluar banyak,pas tu....enjin slow gile....40hp pn boleh potong...throttle kalau jalan slow boleh....kalau nak pecut...tolak throttle....enjin mati...

    ReplyDelete
  84. Salam bos. Engin mariner saya 4hp. Nak hidup mesti buka choke. Tp kalau dah hidup dan tutup choke engin akan mati. Apmacamana nak betulkan masaalah tu bos. Carburetor tukar baru pun sama bos. Tq

    ReplyDelete
  85. Salam tuan apa punca tohatsu 18hp kalau seluruh body carburetor berpeluh kemudian enjin semput ..bunyi tinggi rendah tinggi..setting angin tiada perubahan...mohon pencerah dari tuan

    ReplyDelete
  86. salam..yamaha 30hp 2stroke air merecik ikut ekzos..ada masaalah ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Jika air keluar lubang ekzos diatas bukan masaalah besar. Kemungkinan thermostat tidak tertutup rapat dan tekanan air yang tinggi semasa idling menyebabkan perkara tersebut berlaku. Sepatutny air keluar melalui lubang di kipas.

      Delete
  87. Salam..enjin yamaha 15 2stroke sy baru beli…bru sahaja guna 2kali tetapi bila simpan enjin tu di rumah.minyak hitam ada meleleh keluar dr leher kiipas enjin dan ekzos enjin..adakah enjin sy normal atau ada masalah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Jika terdapat kebocoran minyak dari bahagian kipas, kemungkinan minyak gearbox bocor. Buka bahagian atas tempat isian minyak gearbox dan periksa isipadu minyak gearbox dengan cara menjolok lubang tersebut dengan cable tie. Sila periksa oil seal dibelakang pastikan tidak bocor. Buat pressure test gearbox dan pastikan tekanan gearbox tidak menurun.

      Delete
  88. Asslam..nak tnya enjen sy baru obohal.. piston ring dah tukar block sy dah polish.. tpi bila full trotle x larat nk pg mcm valce x open... Bila rem kosong okay sahaja bila bawak mcm x boleh pg.. n nk tnya berpaa bacaan normal pressure block

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Boleh beritahu jenama enjin dan berapa horsepower. Adakah enjin 2-stroke atau 4-stroke? Maklumat tersebut dapat membantu untuk semak compression pressure yang betul.

      Delete
  89. Salam tuan, kalau plug basah bagaimana untuk repair? Boleh ke buka plug sekadar lap pakai kain kering dan pasang semula? (2 stroke mercury 8hp)

    ReplyDelete
  90. salam tuan,nak tanya kenapa enjin sya tu asal pusing throttle habis ketika berjalan spark plug akan rosak.banyak da plug rosak,kalau tak laju enjin berfungsi dgn baik pula.apa la penyakit yg sedang dihadapinya itu tuan.yamaha 40hp.terima kasih tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Cuba check ignition timing dan pastikan ignition timing mengikut spesifikasi.

      Delete

Mengenali Jet Karburetor Enjin Sangkut Cara Koman

  Enjin sangkut memerlukan campuran udara dan bahanapi untuk menghasilkan proses pembakaran. Udara dan bahanapi perlu dicampur pada nisbah y...