Proton Waja Vacuum Diagnosis Cara Koman

Cara mudah untuk mengenalpasti keadaan enjin  kereta adalah dengan menggunakan ujian bacaan vacuum yang dihasilkan. Peralatan yang perlu ada hanyalah vacuum gauge dan beberapa fitting yang bersesuaian. Cara yang digunakan untuk memeriksa vacuum kereta Proton Waja adalah seperti berikut :

1.Pasangkan 'brass T joint" di antara hose vacuum fuel pressure regulator dan intake manifold. Pasangkan vacuum gauge kepada hose vacuum tersebut.

sambungan " T joint" pada hose fuel pressure regulator
2.Hidupkan enjin kereta Proton Waja pada kelajuan idle.Pendingin udara dan lain-lain peralatan hendaklah tidak dioperasikan. Perhatikan bacaan pada vacuum gauge.

bacaan normal
3.Bagi enjin yang berada dalam keadaan baik,  bacaan vacuum gauge berada dalam lingkungan 17 hingga 22 inHg dan jarum penunjuk vacuum gauge akan berada dalam keadaan tetap. Berdasarkan ujian tersebut, compression pressure boleh dibuat kesimpulan berada dalam keadaan baik. 

Maker :Proton
Model : Proton Waja
Enjin  : Mitsubishi 4G18P

6 comments:

  1. salam bro....bacaan vacum meter dlm BAR berapa yg sesuai utk 4g18

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa enjin Waja masih baru bacaan vacum 21 inHg. Guna conversion table dapat 0.71 Bar.Lama kelamaan berkurangan menjadi 20 inHg.

      Delete
  2. Suhu Waja saya 4g18 menurun bila speed melebihi 90km/j. Suhu turun ke +-70°c. Adakah ini berpunca dari vacuum engine yg bocor. Mohon pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba tuan periksa thermostat. Kemungkinan thermostat dalam keadaan terbuka menyebabkan coolant sentiasa masuk ke dalam saluran penyejukan cylinder head.

      Delete
  3. Sudah tukar tapi masih sama juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba periksa water temperature sender yang menghantar isyarat ke jarum suhu. Kadangkala sender tersebut yang rosak menyebabkan suhu ditunjukkan tidak betul.

      Delete

Mengenali Jet Karburetor Enjin Sangkut Cara Koman

  Enjin sangkut memerlukan campuran udara dan bahanapi untuk menghasilkan proses pembakaran. Udara dan bahanapi perlu dicampur pada nisbah y...