Warm-Up Enjin Kereta Cara Koman

Adalah perlu semua enjin dilakukan warm-up sebelum enjin dioperasikan sepenuhnya. Semasa menghidupkan enjin kereta setiap pagi, enjin hendaklah dibiarkan beroperasi seketika sebelum memulakan perjalanan. Enjin perlu mencapai suhu operasi iaitu  80°C untuk membolehkan minyak pelincir mengalir dengan sempurna ke komponen-komp[onen enjin yang memerlukan pelinciran. Ini dapat mengelakkan komponen enjin tersebut menghadapi masaalah "premature failures".Tidak kira samada enjin kereta  menggunakan sistem carburetor ataupun EFI kedua-dua jenis enjin perlu diwarm-up terlebih dahulu.

Pada enjin yang menggunakan sistem EFI, terdapat fungsi yang dinamakan fast idle-speed yang bertujuan untuk mempercepatkan proses warm-up enjin. Keadaan ini boleh diperhatikan semasa menghidupkan enjin EFI pada waktu pagi, RPM enjin akan naik sekitar 1500  dan kemudiannya  turun kepada RPM  idle speed yang ditetapkan secara perlahan-lahan.

Sekiranya enjin tidak diwarm-up, kelikatan minyak pelincir tidak berada pada  suhu operasi dan boleh menyebabkan pergerakan piston tidak lancar didalam liner  pada peringkat awal. Sungguhpun enjin akan mencapai suhu operasi secara perlahan-lahan sekiranya tidak diwarm-up, mengelakkan masaalah "premature failures" adalah satu langkah yang bijak

No comments:

Post a Comment

Mengenali Jet Karburetor Enjin Sangkut Cara Koman

  Enjin sangkut memerlukan campuran udara dan bahanapi untuk menghasilkan proses pembakaran. Udara dan bahanapi perlu dicampur pada nisbah y...