Periksa Neutral Switch Enjin Sangkut Suzuki DF300 Cara Koman

     Pada masa sekarang, hampir semua engine sangkut  telah dilengkapkan dengan keupayaan "Start in gear protection" yang bertujuan untuk menghalang enjin sangkut dihidupkan apabila gearbox dalam keadaan enggaged. Ia dikawal oleh ECM melalui maklumat yang dihantar oleh "Neutral Switch". Apabila gearbox dalam keadaan "Neutral", "Neutral Switch" akan menghantar signal "on" kepada ECM. manakala signal "off" akan dihantar  apabila gearbox  berada dalam keadaan "Forward" ataupun "Reverse". Jika "Neutral Switch". bermasaalah, starter motor  langsung tidak boleh dipusingkan . Langkah paling mudah jika hendak memeriksa keadaan "Neutral Switch" apabila starter motor tidak boleh dipusingkan adalah dengan menggunakan Suzuki Diagnosis System (SDS - scan tool). "Neutral Switch" adalah  berasal dari  "Limit Switch".

1. Sambungkan SDS seperti yang disaran oleh pengeluar.

proses  diagnosis enjin
2. Periksa service data  di dalam SDS. 


service data SDS
3. Jika data di dalam SDS menunjukan "Neutral Switch" dalam keadaan "off" tetapi gearbox  berada dalam  kedudukan  neutral, bermakna ia bermasaalah dan perlu diganti.

kedudukan neutral switch di enjin
4. Untuk mengesahkan kerosakan "Neutral Switch", ujian "continuity" perlu dilakukan. Semasa switch  tersebut ditekan dan terdapat bacaan "contuinity"  pada multimeter yang menunjukkan ianya dalam keadaan baik. Jika tiada  "contuinity", switch tersebut adalah rosak.

neutral switch  yang rosak
5. "Neutral Switch" di aktifkan secara mekanikal. Lama-kelamaan, proses on/off switch tersebut secara mekanikal akan merosakkannya.

bahagian switch yang rosak
6. Penggunaan SDS untuk mengesan kerosakan enjin sangat mustahak dan dapat mengelakkan  diagnosis yang tidak tepat.

SDS Interface

6. Selepas penggantian "Neutral Switch", bot dibuat ujian laut untuk menilai keupayaan enjin.

Suzuki DF300 in action
Engine : Suzuki DF300
Configuration : V6


No comments:

Post a Comment

Mengenali Jet Karburetor Enjin Sangkut Cara Koman

  Enjin sangkut memerlukan campuran udara dan bahanapi untuk menghasilkan proses pembakaran. Udara dan bahanapi perlu dicampur pada nisbah y...