Pada masa sekarang, hampir semua engine sangkut telah dilengkapkan dengan keupayaan "Start in gear protection" yang bertujuan untuk menghalang enjin sangkut dihidupkan apabila gearbox dalam keadaan enggaged. Ia dikawal oleh ECM melalui maklumat yang dihantar oleh "Neutral Switch". Apabila gearbox dalam keadaan "Neutral", "Neutral Switch" akan menghantar signal "on" kepada ECM. manakala signal "off" akan dihantar apabila gearbox berada dalam keadaan "Forward" ataupun "Reverse". Jika "Neutral Switch". bermasaalah, starter motor langsung tidak boleh dipusingkan . Langkah paling mudah jika hendak memeriksa keadaan "Neutral Switch" apabila starter motor tidak boleh dipusingkan adalah dengan menggunakan Suzuki Diagnosis System (SDS - scan tool). "Neutral Switch" adalah berasal dari "Limit Switch".
1. Sambungkan SDS seperti yang disaran oleh pengeluar.
3. Jika data di dalam SDS menunjukan "Neutral Switch" dalam keadaan "off" tetapi gearbox berada dalam kedudukan neutral, bermakna ia bermasaalah dan perlu diganti.
kedudukan neutral switch di enjin |
4. Untuk mengesahkan kerosakan "Neutral Switch", ujian "continuity" perlu dilakukan. Semasa switch tersebut ditekan dan terdapat bacaan "contuinity" pada multimeter yang menunjukkan ianya dalam keadaan baik. Jika tiada "contuinity", switch tersebut adalah rosak.
neutral switch yang rosak |
5. "Neutral Switch" di aktifkan secara mekanikal. Lama-kelamaan, proses on/off switch tersebut secara mekanikal akan merosakkannya.
bahagian switch yang rosak |
6. Penggunaan SDS untuk mengesan kerosakan enjin sangat mustahak dan dapat mengelakkan diagnosis yang tidak tepat.
SDS Interface |
6. Selepas penggantian "Neutral Switch", bot dibuat ujian laut untuk menilai keupayaan enjin.
Suzuki DF300 in action |
Engine : Suzuki DF300
Configuration : V6
No comments:
Post a Comment