DIY Serpentine Belt Tool Proton Saga BLM Cara Koman

     Untuk menggantikan serpentine belt pada Proton Saga BLM adalah sangat mudah jika menggunakan special service tool. Masaalah  penggantian serpentine belt pada Proton Saga BLM adalah disebabkan ruangan yang terhad dan sempit. Penggunaan ratchet ataupun breaker bar menjadi sukar. Special service tool pula agak sukar diperolehi dan jika adapun harganya adalah mahal. Dengan menggunakan sedikit kreativiti, special service tool tersebut boleh dibuat sendiri . Antara bahan-bahan yang digunakan untuk membuat serpentine belt tool adalah seperti berikut ;

Ganvanise  pipe – Ø 12mm x 300mm – 1 lgh
Ganvanise plug  - Ø 20mm                    - 1 pc
Mild steel flat bar – 6mm x 20mm x 100 mm  -  1 pc
Mild steel flat bar – 6mm x 20mm x 50 mm  -  1 pc

1.Potong separuh  ganvanise plug   pada bahagian benang supaya menjadi lebih pendek.

galvanise plug
2.Kimpal semua bahan-bahan  tersebut untuk  membentuk serpentine belt tool. Posisi sambungan yang hendak dikimpal hendaklah bersesuaian dengan posisi lubang pada serpentine belt tensioner.

bahan yang siap dikimpal
3.Uji  serpentine belt tool pada ½” drive socket. Kikir pada bahagian  hujung  yang mempunyai segi empat sama jika tidak boleh masuk ke dalam lubang socket.

uji pada socket
4.Belah pada hujung pipe galvanise sepanjang  25 mm dan masukkan hujung  flat bar pada belahan tersebut. Kimpal pipe tersebut untuk menjadikan serpentine belt tool yang dikehendaki.

tool yang sudah siap
5.Uji serpentine belt tool yang telah siap pada serpentine belt tensioner.
tool sedang diuji
6.Catkan serpentine belt tool  tersebut untuk mengelakkan dari berkarat.

No comments:

Post a Comment

Mengenali Jet Karburetor Enjin Sangkut Cara Koman

  Enjin sangkut memerlukan campuran udara dan bahanapi untuk menghasilkan proses pembakaran. Udara dan bahanapi perlu dicampur pada nisbah y...