Memahami Air Terbentuk Di Dalam Ekzos Cara Koman

              Setiap kali enjin kereta dihidupkan di waktu pagi akan kelihatan  air keluar melalui paip ekzos. Berbagai –bagai teori dikemukakan berkaitan air yang keluar tersebut. Bagi yang mengemukakan  teori  berkaitan carburetor  akan mengatakan carburetor telah dibuat pelarasan dengan tepat menyebabkan air terhasil.
 
air dari ekzos

Secara umumnya, air akan terbentuk apabila minyak petrol dibakar di dalam cylinder enjin. Teori kimia menyatakan air terdiri dari 2 molekul Hydrogen dan 1 molekul Oksigen (H2O). Hydrogen (H) didapati dari minyak petrol dan Oksigen(O)  pula didapati dari udara. Semasa proses pembakaran berlaku, hydrogen dari minyak petrol akan bercampur dengan Oksigen  yang berada di dalam udara lalu membentuk wap air. Wap air tersebut akan bersentuh bahagian ekzos system yang sejuk semasa enjin dimatikan lalu menghasilkan air. Semasa enjin hidup dan ekzos system dalam keadaan panas, wap air akan hilang disebabkan wap air telah mendidih (100ÂșC).

9 comments:

  1. Salam tuan, pagi2 lepas start enjin akan ada air keluar dari ekzos, mengikut pendapat sesetengah org lama, air keluar tu menandakan enjin OK... betul kah pendapat tu tuan? TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.Selagi ada asap keluar melalui exzos,akan berlaku proses pemeluapan yang menyebabkan air terbentuk. Tidak semestinya air tersebut menunjukkan enjin dalam keadaan baik.

      Delete
  2. oh mcm tu rupanya... saya ada 1 lg soalan tuan, kadang2 ada terbau mcm minyak petrol di corong ekzos, adakah sebab ekzos x berapa elok dah atau masalah lain? t/kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemungkinan nisbah campuran udara dan petrol tidak sempurna menyebabkan perkara tersebut berlaku. Cuba periksa air filter samada sudah kotor yang menyebabkan udara berkurangan tetapi petrol berlebihan. Kerosakan oksijen sensor atau PCV Valve tersumbat juga boleh mendatangkan masaalah yang sama.

      Delete
  3. aslm bang,kete sy kenari..normal kerr klau ekzos kete kuar air,wlaupun kradaan sekeliling panas,contoh nya dh tgh panas terik pun kuar air dekat eksoz..air radiotor okey jerr,minyak enjin pun okey jerr,xkurg..xbyk..ngam2 jerrr..sblum terjadi mya fenomena nhh..kete sy pernah semput2..tapi tu pun kekadang jerr..slalu dlm 40-50kmh..atau pun tth nak kuar simpang..suami sy cek dkat injektor dya..ad wyr dh xreput..dye repar lh wyr tuu..lps on jerr kete..tgk dkat eksoz dh kuar air,mohon pertolongan dri abang..ad pomen suggest suoh buat top overhaul..valve dye bocor dye kata..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir air keluar dari exhaust adalah normal.Jika cylinder head gasket bocor, tekanan dari cylinder enjin akan menolak air keluar dari radiator dan coolant akan berkurangan di dalam radiator. Sebelum dibuat top overhaul, enjin tersebut perlu dibuat compression test untuk menentukan compression pressure didalam enjin sudah berkurangan dari spesifikasi yang ditetapkan pengeluar. Hasil dari ujian tersebut barulah dapat dibuat kesimpulan samaada perlu buat top overhaul ataupun tidak.

      Delete
  4. Assalam..ekzos kereta ada keluar petrol. baru je beli petrol tapi tiba-tiba habis dan ekzos ada keluar asap yang berbau petrol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam . Kemungkinan fuel injector tidak membakar petrol dengn baik menyebabkan asap berbabu petrol. Cuba periksa isipadu minyak pelincir dan pastikan paras minyak pelincir masih dalam julat yag betul. Hidu minyak pelincir dan pastikan tiada bau petrol. Jika ada bau pterol, minyak pelincir perlu diganti.

      Delete
  5. Assalam.. Boleh bg pendapat pada saya, pagi2 bila start enjin ada keluar percikan air dan air akan menitis dr ekzos, kenapa mcm tu ye.. 1 lagi kenapa kereta saya air panas keluar signal hot

    ReplyDelete

Mengenali Jet Karburetor Enjin Sangkut Cara Koman

  Enjin sangkut memerlukan campuran udara dan bahanapi untuk menghasilkan proses pembakaran. Udara dan bahanapi perlu dicampur pada nisbah y...