Pihak pengeluar mengesyorkan supaya fuel filter kereta Proton Saga BLM diganti sekiranya digunakan melebihi 3 tahun sebagai salah satu rutin penyenggaraan. Walaubagaimanapun, fuel filter yang digantikan tersebut jangan dibuang kerana masih boleh digunakan untuk tujuan yang lain. Fuel filter terpakai tersebut hendaklah dipotong pada kedua-dua bahagian sambungan hose. Bahagian yang telah dipotong perlu dibersihkan dengan kikir untuk mengelakkan kesan tajam. Setelah dipotong terdapat dua bahagian yang boleh diambil sebagai fuel hose adapter.
T joint adapter |
Setelah siap dipotong, satu bahagian hendaklah disambungkan dengan brass T joint dengan kaedah kimpalan loyang. Satu lagi bahagian yang telah dipotong dikekalkan dengan bentuk asal.
fuel hose adapter |
1.Semasa kunci kereta dalam keadaan off, keluarkan fius fuel pump.
2.Hidupkan enjin kereta dan biarkan enjin kereta mati dengan sendiri.
sambungan T joint adapter dan fuel hose tambahan |
proses pemasangan T joint adapter |
5.Sambungkan hose tambahan diantara fuel rail dan T Joint Adapter
6.Pasang kembali fius fuel pump
7.Onkan kunci kereta dan pastikan tiada kebocoran minyak petrol.
8.Hidupkan enjin kereta dan perhatikan fuel pressure tester.
tekanan minyak petrol Saga BLM |
10.Tinggikan kelajuan enjin dan pastikan fuel pressure adalah stabil dan tidak menurun.
11.Tanggalkan hose vacum pada fuel pressure regulator dan pastikan fuel pressure meningkat.
12.Matikan enjin kereta dan pastikan tekanan minyak petrol tidak menurun dengan mendadak.
13.Jika tekanan minyak petrol menurun dengan mendadak terdapat kemungkinan kerosakan berlaku pada fuel pressure regulator, fuel pump ataupun kebocoran injector.
i.fuel pump check valve bocor
Pemeriksaan dilakukan dengan
fuel pressure tester masih terpasang dan enjin dihidupkan. Gunakan long nose
playar yang hujungnya disarungkan hose plastic (untuk mengelakkan hose petrol
rosak) dan kepit hose petrol tambahan sebelum fuel rail sebaik sahaja enjin dimatikan.
Proses ini memerlukan seorang pembantu untuk mematikan enjin. Jika tekanan
petrol masih lagi menurun secara mendadak bermakna bukan fuel pump yang
rosak. Manakala jika tekanan petrol tidak
menurun bermakna fuel pump check valve yang rosak.
ii.fuel injector
bocor
Untuk
memeriksa, keluarkan semua injector dari cylinder head.Dengan injector masih
berada pada fuel rail dan semua wayar injector disambungkan, switch on igniton
key.Perhatikan pada injector nozzle jika terdapat minyak yang keluar.Proses ini
perlu dilakukan dengan sangat berhati-hati kerana pancitan dari injector jika
terkena tangan atau jari boleh menyebabkan anggota berkenaan perlu
dipotong
iii.fuel pressure regulator
rosak dan minyak petrol akan kembali ke tangki semasa enjin mati.
Pemeriksaan dilakukan
dengan fuel
pressure tester masih terpasang.Keluarkan return fuel hose dari fuel pressure regulator.
fuel pressure regulator |
Sambungkan fuel hose tambahan beserta fuel hose adapter di antara fuel pressure regulator dan return fuel hose.
fuel hose tambahan |
Gunakan longnose plier yang hujungnya disarungkan hose plastic dan
kepit hose tambahan minyak petrol yang kembali ke tangki minyak petrol selepas fuel pressure
regulator sebaik sahaja enjin dimatikan. Proses ini memerlukan seorang
pembantu untuk mematikan enjin.
fuel hose tambahan dikepit dengan longnose plier |
Jika tekanan petrol masih
lagi menurun secara mendadak, bermakna bukan fuel pressure
regulator yang
rosak.Manakala jika tekanan petrol tidak
menurun bermakna fuel pressure
regulator yang rosak.
Salam bang.. mcn rumit je. Hehe
ReplyDeleteAbg ada bengkel ke.. kat mana ye? Mana tau bole dtg :)..
Salam. Cara itu adalah yang terbaik proses menyelenggara gearbox Waja untuk mengelakkan kerosakan yang lebih teruk. Saya fikir lebih baik penyelenggaraan dibuat di Proton Service Centre kerana memiliki peralatan yang mencukupi.Walaubagaimanapun, tanya harga terlebih dahulu untuk mendapatkan kos penyelenggaraan yang berpatutan.
Delete