Powerhead enjin sangkut adalah bahagian atas enjin sangkut yang merangkumi
komponen seperti flywheel, cylinder head, cylinder block,
piston, con-rod, crankshaft, camshaft (enjin 4 lejang), crankcase, sistem
pencucuhan, sistem bahanapi, sistem udara masuk, sistem pengecas dan sistem penghidup.
Kebanyakan powerhead enjin sangkut menggunakan minyak petrol sebagai bahan bakar. Terdapat juga powerhead yang menggunakan minyak kerosene sebagai bahan bakar untuk tujuan lebih ekonomi. Powerhead enjin sangkut biasanya mempunyai satu hingga lapan selinder.
Kebanyakan powerhead enjin sangkut menggunakan minyak petrol sebagai bahan bakar. Terdapat juga powerhead yang menggunakan minyak kerosene sebagai bahan bakar untuk tujuan lebih ekonomi. Powerhead enjin sangkut biasanya mempunyai satu hingga lapan selinder.
Powerhead ditutup oleh penutup yang dinamakan cowling untuk melindungi enjin dari percikan air dan mengurangkan kebisingan bunyi enjin. Disamping itu juga, cowling dapat melindungi pengendali bot dari bahaya bahagian enjin yang sedang bergerak. Komponen cowling terbahagi kepada 2 bahagian. Bahagian sebelah atas dinamakan top cowling dan bahagian sebelah bawah dinamakan bottom cowling.
powerhead enjin sangkut |
Flywheel
berfungsi untuk mengekalkan momentum pusingan enjin supaya komponen dalaman di dalam cylinder dapat berfungsi dengan lancar di antara setiap
lejang kuasa. Disamping itu juga, flywheel turut mengandungi magnet yang digunakan untuk membekal
kuasa elektrik kepada sistem pencucuhan dan juga peralatan elektrik. Sebagaimana enjin pembakaran dalam yang lain, flywheel enjin
sangkut dipasang pada crankshaft.
komponen powerhead enjin sangkut |
Komponen dalaman seperti piston
dipasang pada conrod dan disambung kepada crankshaft. Proses pembakaran yang berlaku di dalam kebuk pembakaran telah menghasilkan pergerakkan piston. Setiap piston bergerak
ke atas dan ke bawah di dalam cylinder untuk memusing crankshaft. Seterusnya crankshaft
menukar pergerakan turun naik piston kepada pergerakan pusingan untuk menggerakkan enjin.
Pada bahagian belakang powerhead enjin sangkut terdapat 1 ataupun 2 cylinder head yang dipasang dengan spark plug pada setiap cylinder. Powerhead enjin sangkut yang mempunyai 1 cylinder head dinamakan “inline model”. Ini adalah kerana semua cylinder berada dalam kedudukan sebaris.
Bagi powerhead enjin sangkut yang mempunyai 2 cylinder head pula dinamakan “V model”. Ini adalah kerana kedua-dua cylinder berada dalam keadaan bentuk huruf Vee. Sesetengah powerhead enjin sangkut Vee model dinamakan 60°V disebabkan sudut diantara kedua-dua cylinder head adalah 60°. Selain dari itu, ada juga powerhead enjin sangkut Vee model yang dinamakan 90°V.
enjin sangkut 60° V Yamaha |
Bagi
powerhead enjin sangkut 4-lejang, cylinder head juga turut dilengkapkan dengan inlet
dan exhaust valve. Fuel injector juga turut dipasang pada cylinder head jika
powerhead tersebut menggunakan electronic fuel injection system. Pemasangan fuel
injector adalah pada intake manifold berhampiran inlet valve tetapi di luar combustion chamber.
Terdapat powerhead enjin sangkut 2-lejang yang menggunakan sistem bahanapi Gasoline Direct Injection (GDI). Fuel injector untuk Gasoline Direct Injection (GDI) dipasang secara terus di atas cylinder head.
Air silencer terletak pada bahagian hadapan powerhead enjin sangkut. Carburetor pula terletak di belakang air silencer. Bagi powerhead enjin sangkut yang menggunakan electronic fuel injection system, udara memasuki kedalam cylinder melalui throttle body. Terdapat powerhead enjin sangkut menggunakan throttle body dari jenis tunggal. Sebilangan lagi powerhead menggunakan throttle body jenis berbilang. Penggunaan throttle body pada powerhead enjin sangkut bergantung kepada kesesuaian rekabentuk enjin.
No comments:
Post a Comment