Periksa Crank Position Sensor Proton Saga Dengan Oscilloscope Cara Koman

     ECU enjin kereta memerlukan signal dari crank position sensor untuk memastikan enjin terus beroperasi.  Kerosakan crank position sensor menyebabkan enjin tidak dapat dihidupkan. Masaalah timbul apabila crank position sensor rosak secara tiba-tiba dan menyebabkan kereta tidak boleh bergerak. Lebih malang jika kerosakan tersebut berlaku jauh dari bengkel kereta.
CPS socket
Crank position sensor (CPS) yang digunakan pada kereta Proton Saga BLM terletak di antara gearbox dan enjin. Sensor tersebut terletak  pada kedudukan dibawah flywheel . 
CPS dibawah enjin
Kedudukan sensor tersebut  agak pelik kerana berada dibawah flywheel  dan terdedah kepada cuaca yang melampau kerana tidak terlindung. Pemeriksaan lebih kerap perlu dilakukan untuk memastikan sensor tersebut berada dalam keadaan baik. 
pemasangan oscilloscope
Salah satu cara memeriksa crank position sensor adalah dengan menggunakan oscilloscope. Melalui oscilloscope bentuk gelombang CPS yang bermasaalah dapat dikesan. Crank Position Sensor yang digunakan pada kereta Proton Saga BLM adalah dari jenis magnetic. Bentuk gelombang yang dihasilkan merupakan gelombang arus  ulang alik  (gelombang sinus).

Pada flywheel terdapat gerigi yang dipotong khas untuk bertindakbalas dengan crank position sensor. Apabila flywheel berpusing, gerigi tersebut menghampiri sensor dan seterusnya menghasilkan gelombang yang boleh dilihat melalui oscilloscope.
bentuk gelombang CPS
Pada kedudukan 'a', gerigi tersebut menghampiri CPS dan gelombang positif terhasil. Apabila gerigi tersebut berada bertentangan CPS iaitu pada kedudukan 'b' tiada gelombang dihasilkan bermakna 0 voltage. Setelah gerigi tersebut bergerak menjauhi CPS gelombang negatif akan terhasil pada kedudukan 'c'. 


Kemaskini


waveform CPS


169 comments:

  1. Sy mempunyai saga blm tahun 2010..
    Masalah kereta sy enjin mati tiba, bila nak start balik kosong je xde crank..tgu 5mint start balik baru boleh..

    Masalah ni kerap je berlaku, bila tanye SC ckp xde ape2...dah service mcm2 dah..

    Boleh tahu bengkel tuan dimana?
    Boleh contact sy x?
    Ferdaus 0124919442

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masaalah enjin mati secara tiba-tiba.Oleh kerana enjin boleh beroperasi dengan baik selepas dihidupkan, bermakna tiada masaalah pada fuel system ataupun ignition system. Saya fikir kemungkinan terdapat masaalah pada electronic engine control system. Tindakan selanjutnya yang perlu dibuat adalah membuat pemeriksaan electronic engine control system dengan scan tool. Pemeriksaan dengan scan tool memudahkan masaalah tersebut dikesan.
      Masaalah enjin tak boleh crank. Jika dilihat dari segi logik, enjin starting system ada masaalah. Oleh kerana masaalah kedua-duanya berlaku serentak, saya fikir ianya bukan masaalah pada starting system. Kemungkinan electronic control system bermasaalah dan kedua-duanya masaalah tersebut berhubung kait. Cuba tanggalkan kabel negatif bateri selama 30 saat dan pasangkan semula. Setelah reset ECU, uji kereta dan pastikan masaalah yang sama tidak berulang. Periksa bateri remote control pada kunci kereta yang biasa digunakan untuk menghidupkan kereta. Gunakan juga kunci spare untuk menhidupkan kereta secara bergilir untuk menentukan masaalah enjin tidak boleh crank bukan berpunca dari kunci. Masaalah transponder pada kunci kereta juga boleh menyebabkan enjin sukar dihidupkan. Pastikan wiring harness pada socket ECU dipasang dengan kemas .
      Scan electronic engine control system dengan scan tool jika belum dilakukan.

      Delete
    2. Saga BLM saya pernah macam ni dulu, bila check sc mereka kata harness wiring bermasalah, dah tukar harness baru masalah selesai, sampai siap kena towing saya punya blm tak dapat start

      Delete
  2. Selepas trotle body di servis rpm kreta menjejah 2000rpm..dan x nk turun dah..model kreta saga blm.tubing check semua ok..mintak keterangan dari otai2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba tanggalkan kabel negatif bateri selama 30 saat dan pasangkan semula. Setelah reset ECU, uji kereta dan pastikan masaalah yang sama tidak berulang. Rujuk juga entri Periksa Operasi Throttle Body Proton Saga Cara Koman.

      Delete
  3. Salam cik...kereta saya ade jerking jika heavy pemanduan..seprti jalan jauh ketika enjin sudah panas akan terjadi masalah jerking ni..
    Dan apebila kereta dalam keadaan berhenti sepeti didalm jem..kereta akan terpadam dgn sendirinye..
    Saya perlu berhenti kan kerta seketika untuk beri die sejuk sikit..selepas tu start jalan ok sperti biase..tp tak lama...masslah akan berlaku juga..
    Adekah ini dri masalah crank sensor?
    Kereta saya saga blm tahun 2011

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Terdapat 2 kemungkinan yang boleh menyebabkan perkara tersebut berlaku. Kemungkinan fuel pressure tidak menepati spesifikasi. Cara terbaik adalah dengan mengukur fuel pressure.Rujuk Proton Saga BLM Fuel Pressure testing Cara Koman untuk lebih jelas. Walaubagaimanapun, cuba gantikan fuel filter terlebih dahulu, uji kereta dan pastikan masaalah yang sama tidak berulang. Kemungkinan ke 2 adalah, ignition system bermasaalah. Cuba ukur rintangan keempat-empat ignition coil pada secondary coil dengan digital multimeter dan pastikan bacaan rintangan tersebut adalah hampir sama.

      Delete
    2. Hello Muhd Saiful,

      Saya menghadapi masalah yang sama exactly!!
      Boleh tahu macam mana anda solve problem ni tak??

      Email saya bila bila please!!

      Delete
    3. Hello Muhd Shaiful,

      Boleh tau cara solve problem ni tak?
      Saya menghadapi masalah yang sama sebiji macam ni.
      Saya bawa Saga BLM tahun 2010.

      Sekarang Problem sama, Pomen semua tak tau apa masalah.
      Please share your cara penyelesaian untuk problem ni kalao anda ternampak komen saya ni. Tq so much!!

      Delete
    4. Hi. Untuk menyelesaikan masaalahh kereta tersebut, saya cadangkan enjin kereta dibuat diagnosis menggunakan scantool. Sekiranya terdapat masaalah pada electronic control system enjin, scantool akan dapat mengesan masaalah tersebut dan pembaikan dibuat berdasarkan masaalah yang ditemui oleh scantool. Jika tiada masaalah pada electronic control system, langkah berikutnya adalah membuat ujian tekanan pada sistem bahanapi seperti entri berikut https://serbamaneka.blogspot.com/2014/10/periksa-tekanan-minyak-petrol-proton.html . Jika sistem bekalan bahanapi dalam kedaan baik, periksa ignition system. Pastikan spark plug booth dalam keadaan baik dan tidak terkoyak atau putus. Pastikan spark plug diikat dengan baik dan tidak longgar.

      Delete
  4. Crank Position Sensor ni ada jangka hayat tak? Perlu ke saya tukar sebelum dia failed? BLM saya dah 8 tahun, masih standard dan mula menunjukkan simptom2 sakit tua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dirujuk kepada service manual, tiada jangka hayat dinyatakan untuk CPS. Walaubagaimana< CPS perlu diperiksa dari masa ke semasa untuk menentukannya dalam keadaan baik. Kaedah terbaik memeriksa CPS adalah dengan menggunakan oscilloscope. Tidak salah jika CPS yang sudah berusia 5 tahun ke atas diganti baru walaupun masih dalam keadaan baik sebagai satu rutin penyenggaraan. CPS jika rosak akan menyebabkan enjin tidak boleh dihidupkan.

      Delete
    2. sensor yang mana selalu rosak or perlu diganti kalau kereta dah lama.. yang sensor atas atau yang bawah..

      Delete
    3. Pengeluar kenderaan tidak menetapkan Periodic Maintenance perlu dilakukan kepada sensor. Ini adalah kerana jika sensor mengalami kerosakan, kereta masih lagi boleh dipandu ke bengkel terdekat untuk penyelenggaraan. Hanya jika crankshaft position sensor rosak, enjin tidak boleh dihidupkan.

      Delete
  5. Lampu Engin kereta saya terus menerus menyala....adakah ini masaalah CPS
    Tiada masalah utk hidupkan engin
    Tolong tuan apa masalahnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya fikir mungkin ada masaalah pada sensor yang lain. Lebih buat diagnosis dengan scan tool di Proton service Centre. Jika CPS yang bermasaalah, biasanya enjin tidak boleh dihidupkan.

      Delete
  6. Encik tumpang tanya, kereta saya gen 2 ada masalah cek engine , bila tengah memandu ada rasa kehilangan kuasa walau tgh tekan pedal minyak ... saya padt kereta saya ada masalah crank sensor , soalan nya ada kah sbb sensor ini kereta saya lost power ketika sedang memandu .. atau di sebab kan fuel supply xkuat atau ignition failure

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika check engine menyala, pemeriksaan hanya boleh dilakukan dengan scan tool.Pembaikan adalah berdasarkan maklumat dari scan tool. Setelah diperiksa dengan scan tool dan didapati crank sensor rosak, penggantian crank sensor perlu dilakukan.

      Delete
    2. salam..sama masalah kita tuan..cek sc.. knock sensor failure..bila da ganti..engine ada power terus..smoga bermanfaat..tq

      Delete
  7. Nak tny..cps tu ape..kat mana kedudukn....keta saya x bleh start..kat indicator D,L,R,P..cuma tunjuk -- ni saja..ape perlu saya buat..ingatkan bateri kong..dh gnti pon sama...x bleh start..mcm lgsung x de..bnyi pon x de....tolong..sebelom terbarai lg duit aku..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada masaalah pada CPS, lampu kuning (bentuk cerek air) di meter akan menyala. Dalam keadaan demikian, perlu guna scan tool untuk menentukan masaalah sebenar. Saya tidak masaalah tersebut berpunca dari CPS. Cuba periksa starter motor ataupun relay starter motor mungkin ada masaalah. Kedua-dua komponen tersebut jika rosak, enjin tidak boleh crank. Kadangkala, transponder dalam kunci rosak ataupun bateri remote lemah boleh menyebabkan enjin tidak boleh crank. Cuba hidupkan enjin menggunakan kunci spare.

      Delete
  8. Lupa nak bgtau sy pakai keta saga flx..pada yg pakar tolong bntu saya.

    ReplyDelete
  9. Minta pencerahan, saga blm 2009 manual... Enjin mati time traffic jam, xkan start /xbole crank untuk 5-10minit, battery semua OK, plug pun baru... Dlm masa 5 minit tu lampu check enjin hilang xmuncul, bile kluar lampu check enjin baru boleh start. Tolong Saye sifu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya fikir lebih baik kereta dibuat diagnosis menggunakan scan tool.Pembaikan selanjutnya adalah berdasarkan perkara yang ditemui semasa dibuat diagnosis. Lebih baik diagnosis dibuat di Proton Service Centre yang menggunakan factory scan tool.

      Delete
  10. Baik x tanya lu klu semua lu suruh pegi servis centre... Pigi dahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada masa sekarang, semua kereta yang dikeluarkan menggunakan sistem kawalan electronik. Untuk mengesan masaalah pada sistem kawalan elektronik perlu menggunakan scan tool atau scanner yang hanya ada Service Center. Tidak ramai bengkel diluar yang memiliki scan tool yang berharga RM 10,000.00 setiap satu. Jika ke Service Center, sudah pasti mereka memiliki scan tool dan pemeriksaan boleh terus dilaksanakan dengan bayaran tertentu. Itu adalah sebab saya sarankan ke Service Center apabila menghadapi masaalah sistem kawalan elektronik.Saya hanya memberi nasihat berdasarkan pengalaman dan pengetahuan saya. Terserah samada hendak diikuti ataupun tidak. Saya akui, tidak semua pertanyaan yang dikemukakan kepada saya berjaya menemui penyelesaian. Jika maklumat yang saya paparkan disini tidak membawa manafaat, tidak perlulah dibaca. Blog ini hanyalah satu alternatif untuk berkongsi ilmu dan sesiapa yang berminat untuk mendapatkan ilmu.

      Delete
    2. salam bang,berkenaan kereta pesona..msa tngh drive kereta sy ni jd tibe2 trotle jd kosong..tp enjin x mati

      Delete
    3. bongok la ko ni..tu kan kerosakan electronical..klu mekanikal..mungkin bole jawab berdasarkan masalah..bongok

      Delete
  11. Tumpang tanya.kereta saya saga blm jika tetiba saja tidak boleh start apa masalahnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya fikir kemungkinan ada masaalah pada bateri, starter relay, starter motor ataupun ignition switch. Komponen tersebut perlu diperiksa satu persatu.

      Delete
  12. kereta saya saga flx tahun 2012.. baru baru ini kereta saya rosak dan terpaksa di overhaul...masalah saya sekarang enjin tak boleh hidup macam bateri lemah...tetapi bila enjin kereta sejuk boleh dihidupkan seperti sediakala...apa masalah kereta saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya fikir kemungkinan ada masaalah pada starting system.Periksa bateri dengan hydrometer dan pastikan spesific gravity berada pada 1.28. Periksa batery clamp dan pastikan diikat dengan baik. Periksa starter motor dan pastikan voltan yang sampai pada starter melebihi 10 volt semasa crank engine. Uji starter relay dan pastikan dalam keadaan baik. Ignition switch kadangkala boleh memberi masaalah. Komponen tersebut perlu diperiksa satu persatu.

      Delete
  13. Assalamualaikum tuan..kereta beliau sya saga flx cvt mati tetiba..cek throttle body kotor sngat..adaka itu masalah dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir kemungkinan masaalah tersebut disebabkan throttle body yang kotor. Jika masaalah yang sama masih berulang, cuba gantikan fuel filter.

      Delete
  14. salam.. tuan, kereta sy blm 2010.. baru2 ni lampu check engin nyala.. pegi sc scan kluar error p1403.. diorang check pon x sure apa yg porblem.. diorang ckp kena check wiring kereta.. ada apa2 idea x??? trima kasih...

    ReplyDelete
  15. Salam. Check engine light akan menyala jika komponen elektronic rosak, wayar komponen elektronic longgar atau terputus dan yang jarang-jarang berlaku ECU rosak. Jika check engine light masih lagi menyala, sewajarnya pemeriksaan lebih teperinci dilakukan untuk mengenalpasti punca masaalah sebenar.

    ReplyDelete
  16. Salam..otai..sy ade persoalan ckit..nape ye..kereta sy naik lmpu check engine tu..RPM boleyh g smpai 4 je..tekan rapat pedal pon smpai 4 je..nk memotong pon risau x lepas..bile drop gear..smpai RPM 4 terus sebu..ape kerosakan..

    ReplyDelete
  17. Salam. Saya fikir ada mmasaalah pada electronic control system.Check engine light akan menyala jika electronic control system mengalami masaalah seperti komponen elektronic rosak, wayar sensor longgar atau terputus dan ECU rosak. Untuk mengesan punca kerosakan tersebut, electronic control system perlu dibuat diagnostic menggunakan scantool. Khidmat diagnostic tersebut boleh didapati di pusat servis bertauliah ataupun workshop yang memiliki peralatan tersebut. Pembaikan selanjutnya dilakukan berdasarkan maklumat yang diperolehi dari scantools tersebut.

    ReplyDelete
  18. Assalam.keta saga blm 2008 auto sy gear dia pening.semua gear dia tulis p ja.semua jd free,tgl gear reverse ja.tu pun xnaik r,naik p ja semua.mohon bantuan.adakah soket sensor problem.ada jual x soket tu.

    ReplyDelete
  19. Salam. Cuba buat begini. Tanggalkan negatif bateri kabel. Tanggalkan socket penyambungan wiring harness gearbox ke inhibitor switch yang berada di atas gearbox. Periksa pin pada socket tersebut samaada berkarat ataupun patah. Sambung semula socket penyambung wiring harness. Sambungkan negatif bateri kabel. Hidupkan enjin kereta dan uji gearbox tersebut dengan menggerakkan tuil gear. Jika tiada perubahan, cuba buat diagnosis dengan scan tool.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum saya mengunakan saga flx sv manual..pg2 xlih start..try jumper ok tp sensor gambar paip menyala..xmau padam..bla off enjen start blik ok tp sensor lampu msih menyala..sebab apa ye

    ReplyDelete
  21. Keta baru 3 tahun saga flx sv manual

    ReplyDelete
  22. Salam. Saya fikir ada mmasaalah pada electronic control system.Check engine light akan menyala jika electronic control system mengalami masaalah seperti komponen elektronic rosak, wayar sensor longgar atau terputus dan ECU rosak. Untuk mengesan punca kerosakan tersebut, electronic control system perlu dibuat diagnostic menggunakan scantool. Khidmat diagnostic tersebut boleh didapati di pusat servis bertauliah ataupun workshop yang memiliki peralatan tersebut. Pembaikan selanjutnya dilakukan berdasarkan maklumat yang diperolehi dari scantools tersebut.

    ReplyDelete
  23. As slm.....saya pakai saga blm manual....sejak beberapa bulan yg lalu....engine light mmg dh menyala....sy buat x tau ja sbb ok ja....dok servis pun org bengkel x kata apa apa....pastu harini sy trvl jauh....pastu keta saya start jerking....x mengira kelajuan....slow pun jerking....laju pun jerking....so mlm tdk sy singgah la kat satu bengkel ni....diaorg pun check pakai scan tool...keluar result crank sensor problm ngan brake light plausible.....so sbb bengkel tu x de accesories...diorg kata...sok pi ganti crank sensor and brake light suis....so, sy nk mntk sedikit komen dr otai berkenaan hal ini.....adakah hal ini akan menyelesaikan jerking ketua saya tersebut......dan sensor tu ada kt mn mn kedai accessories ke?

    ReplyDelete
  24. Salam. Pemeriksaan dengan menggunakan scan tool adalah kaedah terbaik untuk mengenalpasti masaalah pada kereta yang dilengkapi dengan electronic fuel injection system. Saya fikir saranan yang dibuat oleh pihak bengkel yang melelakukan pemeriksaan tersebut sewajarnya diikuti supaya enjin kereta dapat berfungsi dengan baik. Biasanya masaalah yang berlaku dapat diselesaikan berdasarkan maklumat yang diperolehi dari scan tool.Crank sensor boleh dibeli dari kedai alatganti kereta ataupun Proton Part Centre.

    ReplyDelete
  25. Salam, Saga FLX Manual. Biasa semput kalau masuk Gear Reverse atau start kereta, enjin biasanya tak mati. Pagi hari ni masa start kereta semput terlalu kuat, saya mati kan ejin. Kemudian cuba start, enjin ada crank tapi tak boleh start, Check light tak menyala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Cuba periksa dan bersihkan throttle body. Rujuk entri Bersih throttle body Proton Saga Cara Koman. Periksa tekanan minyak petrol. Rujuk entri Periksa Tekanan Minyak Petrol Proton Saga Cara Koman. Tukarkan filter minyak petrol jika melebihi 3 tahun. Rujuk entri Ganti Fuel Filter Proton saga Cara Koman. Akhir sekali periksa dan tentukan spark plug menyala dengan baik.

      Delete
  26. Salam... Keta sy persona manual tahun 2009.. Baru ni keta mati tiba2 ketika enjin hidup.. Cuba hidupkan semula.. Lampu cerek tu nyala.. Meter rpm naik hingga max... Starter cranking.. Tp enjin x mau hidup mcm minyak tak smpi... Adakah ini d sebabkan CPS yg rosak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Tujuan Check Engine Light adalah untuk memaklumkan kepada pemandu terdapat masaalah pada electronic control system. Jika Check Engine Light menyala, enjin perlu dibuat diagnostic dengan scan tool. Pembaikan selanjutnya adalah berdasarkan masaalah yang dikenalpasti melalui scan tool.

      Delete
  27. Hi bro...nak tnya ne...pa masala kreta gen2, kedang2 cable plug mengluar kn api kdng x...ble bgi pndpt ..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara kemungkinan masaalah adalah voltage tidak tetap.Cuba periksa voltage pada Ignition Coil Module.Ada 3 wayar.Pastikan voltage pada salah satu wayar Ignition Coil Module adalah 12V. Selain dari itu, terdapat kemungkinan Ignition Coil Module rosak. Terdapat 2 cara untuk menentukan kerosakan Ignition Coil Module iaitu menggunakan oscilloscope ataupun timing light.Jika menggunakan timing light,rujuk entri Periksa Ignition Coil Proton Waja Cara Koman.Kaedah yang digunakan adalah sama.Akhir sekali, periksa rintangan semua spark plug cable dan pastikan nilai rintangan adalah hampir sama. Spark plug cable yang rosak juga boleh membuatkan spark plug tidak mengeluarkan percikan bunga api.

      Delete
    2. kereta saga blm sy mati tiba2 bila nk start balik rasa kosong. tp bateri semua mcm kuat lg.

      Delete
    3. Bateri perlu diperiksa untuk memastikan voltage adalah mencukupi. Bateri yang baik apabila diperiksa dengan digital multimeter perlu berada melebihi 12Volt. Cara yang mudah memeriksa bateri adalah hidupkan lampu depan (headlight)dan tekan horn. Jika bateri dalam keadaan baik, horn akan berbunyi masih kuat.Jika horn berbunyi tidak kuat, kemungkinan bateri kehilangan cas. Periksa dan pastikan alternator dalam keadaan baik dan boleh mengecas bateri.

      Delete
  28. Sy nk tanya cranshaft sensor well ada beza flx dgn fl..bkn well kena tukar sekali oil sump

    ReplyDelete
    Replies
    1. Crank angle sensor sensing wheel FL berada pada kedudukan yang terlindung berbanding sensing wheel FLX yang berada pada kedudukan terbuka.

      Delete
  29. Sy nk tnya..sy pki saga flx 2012..check engine light menyala..dan bila start kete engine brgegar then mati...pndgn tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika check engine light menyala, electronic control system kereta perlu diperiksa dengan scantool. Pembaikan selanjutnya adalah berdasarkan 'fault cpdes' yang diperolehi melalui scantool.Pemeriksaan boleh dilakukan di SC ataupun workshop luar yang memiliki scantool.

      Delete
  30. Tumpang tanye..kereta saya ada masalah lampu cvt menyala..lps2 masalah gear masuk tapi dekat screen indicator x sama dgn gear..cth masuk gear P tp dkt screen indicator gear N..tu problem sensor ke..mcm mana nak baiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oleh kerana lampu indicator CVT telah menyala, saya fikir lebih baik electronic control system cvt diperiksa dengan scantool. Pembaikan selanjutnya adalah berdasarkan 'fault cpdes' yang diperolehi melalui scantool.Pemeriksaan boleh dilakukan di SC ataupun workshop luar yang memiliki scantool.

      Delete
  31. hello, bro.
    Saya nak tanya di manakah kedudukan crank sensor untuk saga 1.3 FLX Executive manual? Adakah ia perlu di periksa sekali sekala? sekadar nak tanya. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila rujuk link berikut: http://autoworld.com.my/forum/index.php?/topic/105613-saga-flx-and-preve-knock-sensor-error/. Kedudukan crank angle sensor # 14932. Pengeluar kereta tidak menetapkan pengelenggaraan berkala perlu dilakukan pada crank angle sensor. Walaubagaimanapun, adalah lebih baik pemeriksaan dilakukan untuk memastikan crank angle sensor dalam keadaan baik. Ini adalah kerana jika crank angle sensor rosak boleh menyebabkan enjin mati secara tiba-tiba dan sukar dihidupkan kembali.

      Delete
  32. kereta saya blm tahun 2008 manual.pemanduan di dlm KL pada kelajuan bawah 90km/j mmg tiada masalah. masalah yg dihadapi bila pemanduan di hgway.pada kelajuan 110-120km/j jerking berlaku.tp bila kelajuan di atas 120km/j 130 @ 140 kereta kembali normal.pernah sekali pada kelajuan 110km/j jerking berlaku dan pada masa yg sama meter rpm terus ke 8000(tp enjin tak mengaum pun) masa yg sama rpm meter stuck di 8000 signal enjin menyala.terus berhentikan kereta di tepi jln matikan enjin.bila nk start balik enjin, baru rpm meter turun ke 0 balik.tp signal enjin belum padam.bawa kereta mcm biasa pada kelajuan 70-80km/j.selepas berhenti isi minyak on balik enjin baru signal enjin padam. minta pandangan tuan yang arif...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oleh kerana check engine light telah menyala, langkah terbaik yang perlu dilakukan adalah membuat pemeriksaan dengan scan tool di SC ataupun workshop luar yang ada scan tool. Penyelenggaraan seterusnya adalah berdasarkan masaalah yang ditemui oleh scan tool. Walaubagaimanapun sebelum diperiksa dengan scan tool, cuba periksa wayar crank snesor di bawah engine dan pastikan wayar tersebut tidak pecah ataupun usang. Berdasarkan pengalaman saya, pernah terjadi wayar crank sensor pecah menyebabkan tanda-tanda jerking tersebut berlaku.Sekiranya tiada tanda-tanda kerosakan fizikal pada wayar tersebut, lakukan pemeriksaan dengan scan tool untuk mendapatkan keputusan yang tepat.

      Delete
  33. Akum saya pakai waja 2001..masalah nya ignition coil dan cable plug selalu rosak..dah bawak pergi proton centre masalh tetap sama..tahun ni dah 3 kali tukar..hmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Biasanya penggantian spark plug cable dan ignition coil dapat diselesaikan dengan mudah. Oleh kerana masaalah yang sama masih berulang, cuba periksa perkara yang lain pula. Saya fikir mungkin ada masaalah pada wayar yang membekal voltage pada ignition coil. Jika voltan 12 volt yang dibekalkan kepada ignition coil tidak sampai 12 volt, ignition coil akan menunjukkan tanda-tanda seperti dalam keadaan rosak walaupun sebenarnay tidak rosak. Cuba periksa dan pastikan wayar tersebut tidak bermasaalah. Pastikan strand wayar tersebut tidak putus dan reput. Pastikan juga pin pada socket wayar tersebut tidak longgar atau berkarat serta dalam keadaan baik.

      Delete
  34. Assalamualaikum...saya nak tanya...saya baru tukar crank sensor minggu lepas dengan harga RM200...tapi sekarang rasa payah nak crank kereta dari sebelum ni...adakah saya dapat barang yang ori?dan mekanik tu cakap dekat lubang sensor ada minyak...adakah ianya leaking?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Jika enjin sukar crank, kemungkinan ada masaalah pada starter motor. Carbon brush yang haus ataupun kekotoran yang terkumpul di dalam starter motor boleh menyebabkan starter motor berpusing perlahan. Minyak enjin pada lubang crank angle sensor mungkin dari percikan dari main bearing. Pada crank angle sensor ada O ring yang menghalang minyak enjin bocor.

      Delete
  35. salam, mohon pencerahan, proton waja saya mengalami masaalah apabila injin dihidupkan tapi mati selepas kurangdrpd beberapa saat injin mati. kena buat beberapa kali dan tekan minyak baru okay.
    saya baru tukar, fuel pump, spark plug, fan switch, fuel filter, camshaft sensor.. masalaah tetap berulang. adakah masallah ini disebabkan fuel pump relay atau main relay atau throtle body atau perkara lain. untuk pengetauhan tuan, dah banyak workshop kereta waja ini di periksa, masalaah masih sama. mohon nasihat. terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Terdapat 3 kemungkinan yang boleh menyebabkan masaalah tersebut berlaku. 1.Masalah pada electronic control system (dianggap baik kerana tiada check engine light) 2.Masaalah pada ignition system (dianggap baik kerana enjin boleh dihidupkan) 3. Masaalah pada fuel system. Saya berpendapat fuel system tidak dapat befungsi dengan baik disebabkan fuel pressure regulator bermasaalah. Kemungkinan fuel pressure regulator tidak dapat mengekalkan tekanan minyak petrol yang stabil di dalam fuel rail menyebabkan enjin sukar dihidupkan.Untuk pencerahan, sila rujuk pautan berikut : https://serbamaneka.blogspot.my/2013/07/fuel-pressure-testing-cara-koman_6.html

      Delete
  36. Salam, kereta saga BLM sy tak boleh start. Lampu semua menyala tapi bila start tak de bunyi apa2. Bila pusing kunci dan ON indication oil pressure tu menyala. Apa masalah ye kalau m ni? Panggil mechanic kata ada masalah wiring.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir mungkin ada masaalah pada starting system. Perlu periksa bateri dengan multimeter dan pastikan bateri melebihi 12 volt. Starter solenoid mungkin ataupun starter motor mungkin rosak. Wayar dari bateri ke starter motor mungkin juga memberi masaalah. Akhir sekali, kunci kereta tersebut mungkin pernah terjatuh dan bermasaalah. Cuba guna kunci spare untuk ujian.

      Delete
  37. salam.boss,nak tanya kereta BLM saya kadang-kadang selepas panas tak boleh engine akan mati dan tak boleh start,bila sejuk boleh start balik,tapi kadang-kadang enjin panas enjin tak mati.....trm kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Cuba periksa tekanan minyak petrol. Rujuk entri Periksa Tekanan Minyak Petrol Proton Saga Cara Koman untuk pencerahan. Jika perlu, gantikan fuel filter jika sudah lama tidak diganti.

      Delete
  38. Salam saya guna saga flx 1)masalah kalau jalan waktu jem lampu check engine akan berkelip kereta mati, kene cabut battry bru bole start (adekah ini masala immobilazer) 2) replace feul pump baru.. Tp kereta teros xbole start mase pulas kunci angine crank je tapi xle start.. Mohon bantuan.. (ws. 0132707978)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Check Engine Light akan menyala jika terdapat masaalah pada engine electronic control system. Oleh kerana check engine light telah menyala, langkah terbaik yang perlu dilakukan adalah membuat pemeriksaan ECU dengan scan tool di SC ataupun workshop luar yang ada scan tool. Penggunaan scan tool dapat mengenalpasti masaalah enjin lebih cepat dan tepat. Penyelenggaraan seterusnya adalah berdasarkan masaalah yang ditemui oleh scan tool.

      Delete
  39. Sudah pergi SC tp sc kate xde masalah.. Sudah scan n reset still same gak jem kete mati, sc suruh tukar feul filter n feul pump

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oleh kerana pemeriksaan telah dilakukan dengan scan tool dan didapati tiada masaalah, kesimpulan boleh dibuat engine electronic control dalam keadaan baik. Dengan menggantikan fuel pump dan fuel filter, masaalah pada fuel system boleh dianggap selesai kecuali fuel injector tersumbat. Fokus masaalah perlu ditumpu pada ignition system. Cuba periksa ignition coil, wiring harness, spark plug dan pastikan komponen tersebut dalam keadaan baik. Selain dari itu, gantikan air filter dan bersihkan throttle body jika didapati kotor. Cuba gunakan kunci spare, jika enjin sukar dihidupkan.

      Delete
  40. hai tuan.saga fl sy skg berada di bengkel kerana accident.tpi setelah semua repair enjin pula x dpt start.bunyi enjin bila di start seperti bunyi angin.kata mekanik enjin mcm no compression.apa pendapat tuan tentang situasi sy?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada banyak yang boleh menyebabkan enjin tidak hidup . Pastikan enjin boleh berpusing dengan lancar semasa start.Pastikan transponder di dalam kunci tidak pernah jatuh dan menghalang enjin dihidupkan.Pastikan tekanan minyak petrol menepati spesifikasi. Pastikan spark plug menyala dengan baik.Untuk menentukan samada enjin loss compression, ujian mampatan perlu dilakuan dengan menggunakan peralatan khusus.

      Delete
  41. Salam... Kereta saya saga fl manual... Bila bergerak untuk berhenti samada traffic light atau simpang, setiap kali saya tekan cluctch dah release ke free gear..
    Rpm akn jatuh dan selalunya mati enjin. Saya dah tukar 02 sensor, cuti trottle body dan plug pun dah tukar baru... Apa agaknya masalah saya. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir kemungkinan ada masaalah pada sistem bekalan minyak petrol kereta. Cuba periksa tekanan minyak petrol. Rujuk entri berikut untuk pencerahan. https://serbamaneka.blogspot.my/2014/10/periksa-tekanan-minyak-petrol-proton.html
      Gantikan fuel filter jika sudah lama tidak diganti.

      Delete
  42. salam tuan, kereta saya saga blm 2009, kereta sy xboleh distart dan keluar simbol bateri dan enjin , bateri haritu dah tukar baru, macamna tuu ya tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir kemungkinan bateri telah kehilangan kuasa. Periksa dengan digital multimeter dan pastikan voltan bateri yang diperolehi adalah lebih dari 12 volt. Jika bacaan multimeter kurang dari 12 volt, bateri perlu dicas semula. Oleh kerana bateri yang digunakan masih baru, kemungkinan bateri kehilangan kuasa adalah kerana alternator tidak dapat mengecas . Periksa dengan multimeter dan pastikan bacaan bateri semasa enjin hidup adalah diantara 13.5 volt dan 14.5 volt. Jika bacaan kurang dari 13.5 volt, alternator bermasaalah.

      Delete
  43. salam tuan..saga blm manual..kereta tak boleh start..indicator kosong..dah tukar main relay..hidup sekejap 2 hari..lepas tu mati pulak..usik2 fius box..jadi sekejap 1hari kemudian mati pulak..ape mslh tu tn?terima kasih..

    ReplyDelete
  44. Salam. Saya fikir kemungkinan bekalan kuasa tidak sampai pada ECU. Cuba periksa kaki fius dan fisu holder. Pastikan dalam keadaan bersih dan bersenr=tuhan dengan baik. Periksa juga ignition key dan pastikan bekalan kuasa dari bateri dapat dibekalkan pada Main Relay secara berterusan. Jika ada circuit diaghram ECU, periksa dan pastikan ECU menerima bekalan kuasa sebanyak 12 volt dengan tetap.

    ReplyDelete
  45. Saya ada masalah saga blm... bila engine hidup
    Piston no 1 dan 4 x berfungsi... engine hidup
    Tapi bergegar. Code keluarP0352 IG.OUTPUT STAGE 2 LMAX-CYL 2/3 Yg kluar.. coil no1 hingga 4 saya cek.. 2 dan3 je yg ok.. jadi saya terbalikkan masalah tetap no 1 dan 4 jugak.. test pakai spark plug pada coil no 1 ke tempat coil no 2 ok ada api.. bila saya letakkan balik pada no1 x keluar api.. no4 pun sama... yg ada pada no2 dan 3 sahaja... jadi coil dlm keadaan baik cuma no1.dan 4 x de suplay carren... sensor crank dan cam semua saya dah tukar.. tapi tetap sama.. boleh bantu saya..tq... sakit kepala di buatnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila lihat pautan berikut
      https://serbamaneka.blogspot.my/2018/04/periksa-ignition-system-proton-saga.html

      Delete
  46. Kereta saya mati tiba2. Model saga blm tahun 2009 manual. Hantar ke pusat servis proton dh cek ad jmpa masalah. Tp bila cek di tempat yg bermasalah tu semua ok. Jadi apa masalah sebenar kereta saya.

    ReplyDelete
  47. LR short term adaption above tolrance kod P0170-09. Ini adalah mslh saya apabila cek di pusat servis proton. Apa penyelesaian klau semua yg merek cek semua ok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kod tersebut dikesan oleh ECU apabila nisbah campuran udara dan bahanapi tidak menepati spesifikasi yang ditetapkan. Masalah tersebut kemungkinan berpunca dari oksigen sensor, MAP sensor, Fuel pump rosak, fuel injector tersumbat , fuel filter tersumbat ataupun fuel pressure regulator rosak. Jika sensor bermasaalah, scantool akan dapat mengesan perkara tersebut. Walaubagaimanapun, saya fikir masaalah tersebut lebih cenderung kepada masaalah sistem bekalan bahanapi. Sila rujuk pautan berikut untuk pencerahan : https://serbamaneka.blogspot.my/2014/10/periksa-tekanan-minyak-petrol-proton.html . Disamping itu juga , sila bersihakn throttle body jika didapati kotor.

      Delete
  48. Assalam Encik. Saya dan adik saya masing2 mempunyai saga flx cvt. Tahun 2014. Kami menghadapi masalah seperti berikut :
    Saga flx 1.6SE =
    - Lampu cvt menyala. Selain drpd kemungkinan kena tukar cvt box atau gear box yang berhara belasan ribu tu, ada tak cara lain yang bokeh digunakan utk menyelamatkan kereta tu?
    Saga flx 1.3 tahun 2014 =
    -Enjin jerking teruk mula2 masa berhenti du traffic light dan mula bergerak. Kemudian semasa driving pun jadi jerking melompat2 kereta tu. Tukar semua spark plig. Tahan sebulan. Kemudian jadi semula. Apa yg perlu saya buat?

    Mohon nasihat dr encik. T. Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. CVT Malfunction Indicator Light berfungsi untuk memaklumkan kepada pemandu jika terdapat masaalah pada CVT . Apabila CVT MIL menyala,langkah pertama yang perlu dilakukan adalah membuat diagnostic pada CVT dengan Scantool. Proses diagnostic boleh dilakukan di SC Proton ataupun workshop luar yang memiliki Scantool. Walaubagaimanapun, saya fikir lebih baik diagnostic dibuat di SC Proton kerana memiliki peralatan yang lebih sesuai. Pembaikan selanjutnya adalah berdasarkan maklumat yang ditemui Scantool. Kemungkinan terdapat sensor CVT rosak, tekanan minyak hydraulic CVT rendah ataupun filter tersumbat menyebabkan berlaku masaalah pada CVT. Minyak dan filter CVT perlu diganti setiap 3 tahun ataupun 60000 Km bergantung yang mana sampai dahulu. Kadangkala ECU CVT perlu dibuat reflashing dengan scantool untuk membolehkan CVT kembali berfungsi dengan baik. Kesimpulannya, saya cadangkan dilakukan perkara berikut :
      1. Scan dengan scantool
      2. Gantikan minyak & filter CVT jika belum diganti
      3. Reflashing ECU jika perlu

      Delete
  49. SELAMAT PETANG MR.KOMAN SEPANA.SY NK TANYA DIMANA KEDUDUKAN SEBENAR SENSOR CAMSHAF PADA KERETA PORTON PERSONA.TQVM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Camshaft Sensor berada diluar rocker cover berhampiran air filter box. Sensor tersebut diikat dengan 1 bolt yang boleh dibuka menggunakan spanner 10mm.

      Delete
  50. Salam...saga BLM Tahun 2010..seminggu yg lalu..sya Cuba ketat kn sedikit bearing timing belt..secara x sengaja belting terlonggr menyebabkn pully atas ,Double camshafts terlepas..sementara itu kedudukan marking bukan pada tempat nya...lepas tu minta tolong kawan pasang balik belting tu...kereta bole start,tapi x bole hidup engine...minta pandangan dan saranan lu...T/K

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya. Saya fikir kemungkinan timing belt tidak dipasang dengan betul menyebabkan enjin hanya boleh crank tetapi tidak hidup. Periksa dan pastikan timing mark adalah betul. Sila rujuk pautan berikut untuk pencerahan. https://serbamaneka.blogspot.com/2017/05/ganti-timing-belt-dan-water-pump-proton.html

      Delete
  51. Salam otai,mau tnya..kereta saya ada masalah cam sensor, sda tukar yg baru tp hanya bertahan sehari sahaja lepas tu rosak lagi... sampai 5kali tukar benda yg sama tetap rosak... tolong otai ,apa sebabnya cam sensor rosak setiap kali d tukar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Pada camshaft sensor Saga hanya terdapat 2 wayar iaitu 1 wayar bekalan kuasa dan 1 wayar ground yang dikawal melalui ECU. Cuba backprobe salah satu wayar camshaft sensor dan ukur dengan digital multimeter. "On"kan kunci kereta dan pastikan bekalan kuasa 12 volt diperolehi. Voltan yang rendah boleh menyebabkan sensor mudah rosak. Selain dari itu, periksa dan pastikan pin socket sensor pada wayar harness dalam keadaan baik. Pastikan sensor yang dibeli adalah berkualiti. Rujuk entri berikut untuk pencerahan. https://serbamaneka.blogspot.com/2018/04/periksa-ignition-system-proton-saga.html Kaedah pemeriksaan yang digunakan adalah sama walaupun komponen yang diperiksa adalah berbeza.

      Delete
  52. salam otai... kreta saya saga flx 1.3 manual tahun 2012.. kreta saya sekarang apabila temperature enjin sudah panas macam biasa, enjin pandai semput2 tapi tak padam.. keadaan ini berlaku apabila enjin dalam keadaan idle saja... bila pijak minyak dan pecut semua ok.. bila idle saja enjin pandai semput2 apabila enjin dh panas.. bila enjin masih sejok, start dan biar idle ok ja... minta tlog otai2 skalian. fuel filter dh tukar, coil plug dh tukar, enjin dh servis, air filter pun baru..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Cuba periksa fuel pressure dengan fuel tester. Jika fuel pressure tidak menepati, enjin mudah mati. Cara terbaik adalah dengan mengukur fuel pressure.Rujuk Proton Saga BLM Fuel Pressure testing Cara Koman untuk lebih jelas. Fuel pressure regulator juga perlu diperiksa.

      Delete
  53. Blm 2008..baru tukar water pump,timing belt ,masalahnya lepas tu,engin Tak ada pickup terutama gear 3 Dan 4,Dan bila bawak slow,engin mati,nak reverse pun engin mati

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum, saya nak tanya. haritu gen2 saya masa ada tukar crank sensor ni sbb cable dia mcm kena gigit tikus, tapi x lama lepastu saya perasan ada titisan minyak hitam yg bocor. bila saya check bawah kereta saya perasan yg ada minyak hitam menitis dari crank sensor tu. soalan saya, minyak hitam boleh bocor melalui crank sensor ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Sepatutnya tiada minyak hitam keluar mellaui crank sensor tersebut kecuali O ring pada sensor tersebut bocor. Kemungkinan lain adalah crankshaft oil seal ataupum gearbox input shaft oil seal bocor.

      Delete
  55. Salam kalau crank sensor problm kereta boleh jadi semput? Macam 3 silinder je berfungsi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Jika crank sensor bermasaalah, check engine light akan menyala pada combination meter dan perlu gunakan scantool untuk diagnose. Dengan menggunakan scantool barulah dapat menentukan samaada crank sensor bermasaalah ataupun sensor yang lain. Oleh kerana tiada check engine light menyala bermakna terdapat masaalah yang lain menyebabkan enjin tidak beroperasi dengan baik. Kemungkinan ada masaalah pada ignition system ataupun fuel system.
      Cuba periksa semua spark plug dan pastikan boleh mengeluarkan spark yang baik. Periksa juga tekanan minyak petrol dan pastikan tekanan adalah mengikut spesifikasi. Rujuk entri https://serbamaneka.blogspot.com/2014/10/periksa-tekanan-minyak-petrol-proton.html untuk pencerahan. Gantikan fuel filter jika sudah lama tidak diganti.

      Delete
  56. Saga flx thn2013..masalah ye bila nk start kosong..apa masalah ye.ada pomen yg pakar x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba periksa starting system. Periksa starter relay, starter solenoid dan starter motor. Mungkin ada komponen yang bermasaalah.

      Delete
  57. Slm. .Kereta tiba-tiba xboleh start, on kunci lampu kt meter sume idup. Tp bler on tu dia kuar double signal .Kete xde alarm sbb tu xde bunyi .On je kunci dia kosong lnsg xde bunyi. Nk tau ape mslhnya. Sy pakai blm 2009

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Cuba periksa seperti pautan berikut : https://www.facebook.com/groups/260131254322363/permalink/657849501217201/

      Delete
  58. Assalamualaikum tuan. Saya ada masalah dengan proton saga flx (mt). Kereta okay. Maintainance pun cantik. Cuma baru2 ni kereta saya tetiba total black out. Langsung xda api. Nak cakap, bila pulas kunci ke ac pun masih xda apa2 yang menyala. X check lagi. Battery baru tukar. But kerap mngalami masalah radiator fan relay rosak. Hopefully tuan boleh share tips mcm mna nak sttlekan masalah sy ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Cuba tuan ikuti langkah seperti pautan berikut https://www.facebook.com/groups/260131254322363/permalink/659277281074423/

      Delete
  59. Assalammualaikum tuan kereta saya persona tahun 2011, keluar check engine dan kenderaan menjadi susah nak msk gear(auto) timing tak cantik dan susah untuk dihidupkan engine bila crank. Mcm mana sy nak tahu kerosakkan tu dari sensor mana.t.kasih

    ReplyDelete
  60. Salam tuan. Saye skrg ni mengalami masalah enjin mati lepas masuk gear reverse. Gear sentap, bergegar & terus mati. Benda ni jadi setelah saye buat adaptation cvt pada 1 pomen ni. Sebelum ni kete saye x pernah mati enjin masuk gear reverse. Saye pun refer 1 pomen yg lain yg berpengetahuan jgk mengenai adaptation ni. Die buat adaptation cvt pada kete saye dan result yg keluar temperature cvt saye x stabil. Sebelah tinggi sebelah negatif -20. Pomen kata kemungkinan autofilter tak tukar menyebabkan minyak tersumbat. Ape pendapat tuan atas masalah saye ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam . Cuba gunakan procedure seperti pautan berikut pada bahagian B. https://www.facebook.com/notes/dr%C3%A9x-chan/punch-continuous-variable-transmission-vt2vt3-clutch-adaptation-procedure/943881965641079/

      Delete
  61. Salam bosku.saga blm saya putus timing belt then baru selesai overhaul masalahnya skrg ini keta start Ada crank tapi x hidup

    ReplyDelete
  62. Suda cuba pusing beberapa Dan dapati making tu x lari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.Cuba periksa compression pressure dan pastikan compression pressure pressure di antara setiap cylinder tidak jauh berbeza. Jika compression pressure didapati rendah kemungkinan ada injap-injap yang tidak tertutup dengan rapat menyebabkan enjin sukar hidup.

      Delete
  63. salam..keta xde power..hanye alarm..lampu dan hon je yg brfungsi..proton blm 2010

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.Jika enjin tidak boleh dihidupkan, cuba periksa starting sistem seperti bateri, cable bateri , starter solenoid dan starter motor. Komponen tersebut perlu diperiksa satu-persatu dan ditentukan dalam keadaan baik.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  64. Assalammualaikum tuan
    Saya penguna saga flx 1.3 auto
    Problem awalnya tombol gear dr kedudjkan P tak boleh tarik dr kedudukan tersebut. Kecuali kita tekan release button secara manual. Dlm masa yg sama signal CVT pun nyala. Ingat suis di paddle brake rosak, dah ganti tapi masih sama.
    Adakah ini kerosakan Auto Level Shift Lock Switch?

    Jadi temporary sy tekan release button scara manual utk lepaskan tombol gear dr P.
    Dapat jalan sperti biasa cuma apa yg berlaku selepas enjin panas tertiba gear kosong (indicator masih tunjuk D).
    Bila saya matikan enjin... salam 1 minit.. start balik san masuk gear, dia ok.. tapi bila behenti atau slow dia akan gear kosong semula.
    Saya ingin tanya sama ada ini masalah selector/Inhibitor switch?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Oleh kerana lampu CVT telah menyala semasa dlam pemanduan, saya fikir lebih baik electronic control system kereta dibuat diagnostic dengan scantool.Itu adalah langkah awal yang perlu dilakukan. Scantool akan mengesan permasaalahan pada sensor ataupun actuator. Pembaikan yang akan dilakukan adalah berdasar maklumat dari scantool. Kerosakan sensor ataupun actuator tidak boleh ditentukan dengan cara andaian semata-mata tanpa menggunakan scantool.
      Diagnostic boleh dilakukan di Pusat service ataupun bengkel luar yang memiliki scantool dengan bayaran tertentu.

      Delete
  65. Salam tuan,

    Saya pengguna Saga BLM 2010. Kes saya kereta crank tapi tak boleh start. Sy dah buat tortle body servis, dah tukar crank sensor, tp hanya bertahan 6 bulan sahaja. kemudian masalah jadi lagi.

    Kereta saya tak boleh dalam keadaan sejuk atau cuaca sejuk. Dan kalau nak hidupkan, saya kena jumper dengan kereta saiz besar. Kemudian boleh bertahan seminggu dua dan jadi kembali masalah sama.

    Apa masalah sebenar kereta saya ni tuan.. Minta sedikit pandangan dr tuan.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya fikir terdapat beberapa perkara yang boleh menyebabkan enjin boleh crank tetapi tidak hidup dan antara penyebab adalah :

      1.Masaalah pada sistem bekalan bahanapi.
      - fuel filter tersumbat
      - fuel pump tidak beroperasi dengan baik
      - fuel pressure regulator rosak
      - fuel injector tersumbat
      Sila rujuk pautan berikut untuk pencerahan https://serbamaneka.blogspot.com/2014/10/periksa-tekanan-minyak-petrol-proton.html

      2. Kerosakan ignition system
      - wire spark plug longgar
      - ignition coil rosak
      - wayar bekalan kuasa ke ignition coi putus atau pin longgar

      Sila rujuk pautan berikut untuk pencerahan https://serbamaneka.blogspot.com/2018/04/periksa-ignition-system-proton-saga.html

      3. Compression pressure enjin rendah

      Compression test perlu dilakukan jika enjin masih lagi gagal dihidupkan walaupun enjin boleh crank. Pastikan compression pressure masih dalam julat yang disyor oleh pengeluar.

      Delete
    2. Terima kasih tuan, saya akan cuba cek ikut saranan tuan.. Terima kasih..

      Delete
  66. Tuan, kereta saya x boleh bergerak. Saya guna saga slx. Bila masuk gear D or R. Akan keluar lambang -. Dan kereta x boleh bergerak. Kereta sudah 5 tahun. Adakah gearbox bermaslah atau sesnor gear? Mohon bantuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba periksa dan pastikan minyak CVT adalah mencukupi dan minyak CVT yang digunakan adalah jenis disyorkan oleh pengeluar. Periksa juga pada socket wayer CVT dan pastikan disambung dengan kemas. Selain dari itu, saya fikir kemungkinan CVT tersebut mengalami masaalah pada electronic control system. Dalam keadaan demikian adalah lebih baik CVT dibuat diagnostic dengan scantool. Jika ada masaalah pada sensor CVT, scantool akan dapat mengesan dengan lebih mudah.

      Delete
    2. Saga blm kunci on lambang enjin tidak kluar enjin tidak dapat start... Apa masalah kreta saya..??

      Delete
    3. Cuba periksa seperti pautan berikut : https://www.facebook.com/groups/260131254322363/permalink/657849501217201/

      Delete
  67. Salam. Tumpang tanya, kereta saga flx 2013 saya breakdown,lampu CVT menyala dan rpm naik smpi maximum. Kereta boleh start tapi tak boleh jalan bile tukar gear D. Bile hantar sc proton, dia tukar crank sensor,crankshaft angle sensor,sensor-mass AIR TEMP.
    Bila tukar barang boleh jalan takde masalah tp tggu smpi 3/4 bulan, rosak balik perkara yg sama.

    Ini kali ke 3 masalah yg sama jadi. CVT menyala,RPM max 8,Kereta hidup tp tak boleh jalan.

    Nak tnye pendapat,betul ke pertukaran barang yg sc buat?

    Apa sebab utama yg sensor crank dan sensor lain itu boleh rosak?

    Penggunaan FM bluetooth transmiter/usb charge phone boleh dijadikan antara salah satu sebab?dan letak kereta cuaca hujan/panas terik dalam masa yg lama(8-10 jam)?

    Itu shja,mohon pencerahan. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Untuk kereta yang beroperasi menggunakan electronic control system, penggunaan scantool merupakan langkah terbaik untuk untuk mengenalpasti masaalah yang berlaku. Scantool mengesan kerosakan pada komponen seperti sensor,actuactor dan wiring system . Jika scantool menunjukan kerosakan berlaku pada sensor, tidak boleh dibuat kesimpulan secara terus sensor tersebut yang rosak. Wiring system pada sensor tersebut juga perlu dipastikan berada dalah keadaan baik. Ini adalah kerana jika wiring system sensor terputus, mengalami litar pintas bekalan kuasa ataupun short to ground pada paparan scantool menunjukan sensor dalam keadaan bermasaalah. Kesimpulannya, terdapat banyak faktor yang perlu diambil kira sebelum menggantikan sensor-sensor yang dikesan bermasaalah oleh scantool.Penggunaan scantool hanya memudahkan kerja mengesan masaalah electronic control system tetapi bukan bermakna dapat mengesan masaalah dengan tepat. Kemahiran dan pengetahuan mekanik memainkan peranan penting dalam membuat diagnostic yang tepat.
      Kereta biasanya dibuat ujian yang sesuai dengan iklim tempat yang akan dipasarkan supaya dapat bertahan dalam semua keadaan cuaca.

      Delete
  68. salam.. kereta sya selalu kita on enjin lapum check enjin akan bernyala tapi sya punya kerta xmenyala dan xdpt stat.. blh tahu x apa punca nya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Cuba periksa fius di dalam kotak fius dan pastikan tiada fius yang putus. Jika semua fius dalam keadaan baik cuba periksa seperti berikut :
      Cuba periksa seperti pautan berikut : https://www.facebook.com/groups/260131254322363/permalink/657849501217201/

      Delete
  69. Tumpang tanya.. Macam mna nak buka crank sensor saga blm tu? Kedudukanya agak tersorok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanggalkan negatif bateri terminal. Tanggalkan socket penyambut crank sensor. Buka bolt yang memegang crank sensor dibawah gearbox. Ganti sensor baru. Sambung negatif bateri terminal kembali. Uji kereta.

      Delete
  70. Salam.. Kerete sy persona 2009..masalah xblh start crank pon xde..sebelum tu lampu check enjin menyala dan meter km xhidup dan lps mati enjin trus xblh start

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Sebagai permulaan diagnostic, komponen di dalam sistem penghidup perlu diperiksa . Komponen seperti fius, stater relay, cable battery , battery dan starter motor perlu diperiksa dan dipastikan berada dalam keadaan baik. Jika semua komponen tersebut dalam keadaan baik, barulah enjin boleh crank.

      Delete
  71. Hi,saya pengguna saga blm,masa saya drive laju naik bukit,tiba2 naik lampu engine,saya stop rehat sekejap dlm 30 minute...on balik lampu cek engine da hilang..lepas sya cek scanntool, dia kata erro code p0501 ....kadang mahu start engin e susa..terpaksa pijak pedle gas baru hidup...semua saya da srvise...tp kenapa mc macam tu...boleh beri penceraan

    ReplyDelete
  72. Code P0501 merujuk kepada masaalah vehicle speed sensor. Cuba periksa pin wiring komponen tersebut dan pastikan tidak berkarat. Selain dari itu, cuba ganti fuel filter jika sudah 3 tahun tidak diganti.

    ReplyDelete
  73. Hai tuan. Kerta saga blm 2010,.mati tiba2 bila nk idupkn balik tak der crank langsung.. Lampu smua okay tak der tanda cm alternator problem.. Tolong bagi penjelasan tuan..

    ReplyDelete
  74. hi.. saga blm saya keluar chech engine light jika hendak memotong.. dgn kate lain jika menukar kelajuan secara agresif..bila check kt sc dorg ckp xde pape.. knpe ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Check Engine Light yang menyala secara tidak berterusan (intermittent) menyukarkan kerja-kerja mencari kerosakan. Masaalah tersebut masih dalam peringkat awal dan masih dalam kawalan ECU. Dalam sesetengah kes, ECU tidak merekodkan fault yang berlaku. Disebabkan itu, walaupun kereta telah dibuat diagnostic dengan scantool tetapi masih gagal menemui punca masaalah. Perkara yang boleh dilakukan adalah menunggu punca masaalah tersebut berlaku dengan berterusan supaya mudah dikesan.

      Delete
    2. Assalam abg ada no call tak nak tanya sikit tentang nissan sentra b13 saya... tak boleg start.. mula2 boleh crank.. setelah beberapa kali saya paksa..trus tak blh crank... lampu meter on enjin kat meter pun ksong..mati semua... seolah2 kosng bila pulas kunci... sebelum tu die jadi semput2 dan tekan minyak lagi kuat lagi semput.. boleh pandu dlm 30 40 kmh je full tekan pedal... distributer dan coul dah tukar... fuel filter paip getah minyak pun dah tukar yg di bonet.. plug pun baru... saya reset cabut wayar bateri termina l ngatif pun dan psg balik pun sama.. Mohon wasap saya bang.. ni no saya 014 7735035... t.ksh

      Delete
  75. Slamat pagi,saya mahu bertanya,eleltrik plug kereta saya ada tp todak kuat,boleh saya tahu apa sebabny

    ReplyDelete
  76. Salam semua. Saya ada pertanyaan sedikit. Saya guna saga blm. Sebulan yg lepas kereta saya jadi semput2 dan meter rpm tu naik turun. Mcm x stabil. Kadang2 masa memandu kereta semput dan meter rpm hampir turun ke 0. Saya ke bengkel dan buat computer scan tu. Diorang ckp masalah throttle body. Kena servis. Saya dah servis. Lepas tu jadi balik dan kali ni lampu enjin menyala sekali. Pergi ke bengkel lain dan kena scan lagi skali. Kali ni diaorang ckp suis di belakang throttle body problem. Saya servis lagi. Saya jugak perasan semasa saya nak start enjin lampu enjin akan lambat menyala dan hari ni masa saya nak start enjin lampu enjin tu tak menyala lansung dan enjin kereta x hidup. Sampai skang saya x leh start enjin sb setiap kali on hanya lampu bateri dan lampu handbrake saje menyala. Apa perlu saya buat. Minta pandangan. Tq

    ReplyDelete
  77. Connection rpm meter tachometer mmg pkai wayar penyambungan crank sensor kh.. Nk buat tachometer tp x tahu nk smbung kemana sensor rpm ori

    ReplyDelete
  78. Salam.. Saga blm sy start x bunyi.. Lampu teko nyala.. Sy bru saja buat enjin.. Bila siap jdi mcm tu pulak... Apa maslah nya ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Sila periksa starting system terlebih dahulu dan pastikan starter motor boleh memusingkan enjin. Jika enjin tidak boleh berpusing mungkin masaalah pada starter relay ataupun starter motor.

      Delete
  79. Salam Tuan, Saga Blm 1.3 Auto saya bila pandu tekan pedal minyak lebih sikit utk tambah kelajuan ketika memotong 90 - 110 km/j akan keluar tanda check engine. Dh buat scan..keluar result speed sensor problem. Adakan dgn terus menukar speed sensor ni, problem akan selesai. Sbb takut juga, nti dh tukar, masalah tetap sama.

    ReplyDelete
  80. Salam. Ada 3 kemungkinan yang boleh berlaku. 1. Speed sensor rosak.- jika benar speed sensor bermasaalah setelah dibuat diagnostic itu dikira bonus dan boleh diganti terus 2. Wiring circuit speed sensor rosak seperti pin speed sensor berkarat, longgar ataupun wayar putus. 3. ECU rosak tetapi jarang berlaku. Perkara tersebut perlu dimbil kira dan ditentukan dalah keadaan baik sebelum speed sensor diganti.

    ReplyDelete
  81. halo tuan mau tanya sikit.. knapa meter km/h sy tidak stabil yaa trun naik saja..

    ReplyDelete
  82. Hello. Cuba periksa speed sensor pada gearbox. Mungkin wayar longgar ataupun speed sensor rosak.

    ReplyDelete
  83. salam tuan... meter km/h turun naik. x stabil.. speed sensor ble check ke jka rosak

    ReplyDelete
  84. Salam tuan..nk tnya kereta sy saga blm keluar lampu enjin..bila check keluar error code speed sensor..bila dah tukar speed meter sensor @ speedometer tu dah x menyala lampu enjin tp bila esok nya sy bwk masih keluar lg lampu enjin tu..apa masalah nye kt situ ye..tq tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam . Kemungkinan wayar speed sensor yang bermasaalah. Cuba periksa wayar dan pastikan wayar ke speed sensor tidak putus di dalam insulation atau wayar tidak lonngar pada socket speed sensor.

      Delete
  85. Salam encik saya ada saga blm manual thn 2010 bila enjin sejuk simbol cek enjin tak kluar lepas kalo dah bawa jalan dalm 3 kilo meter mati enjin.lepas tu hidup enjin semula ada keluar simbol cek enjin lepas tu kalo bawa ada rasa semput2 sikit.cek kat bgkel kreta dapat kesan p0341 signal 1 cam missing.dh try tgok wayering semua ok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Selain dari sistem pendawaian , cuba periksa male pin pada socket camshaft dan pastikan tidak patah, longgar atau berkarat. Jika semua telah diperiksa dan didapati dalam keadaan baik barulah boleh dibuat kesimpuln sensor camshaft yang rosak.

      Delete
  86. Hello tuan, saya ada proton saga flx auto.masalah sekarang kalau pagi susah nak start.kena on off kunci dan crank start hingga 5-6 kali baru start.spark plug dah tukar.kalau dah start ada bunyi meletup kat air intake(ke throttle body).lepas start dah ok.engine lancar ketika jalan.throttle body dah pernah servis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello. Saya fikir kemungkinan fuel pressure regulator sudah bocor menyebabkan minyak petrol kembali ke tangki minyak semasa enjin dimatikan. Sila rujuk pautan berikut untuk pencerahan https://serbamaneka.blogspot.com/2014/10/periksa-tekanan-minyak-petrol-proton.html

      Delete
  87. Total semua ada berapa gerigi.

    ReplyDelete
  88. Yang penting bentuk gelombang adalah sama.Bukan bilangan gerigi yang perlu dikira.

    ReplyDelete
  89. RIGOLは電子電気測定業界において自社でのチップ開発能力を有する優れたグローバルブランドです。オシロスコープ, デジタル・オシロスコープ, スペクトラム・アナライザ, RF シグナル・ジェネレータ, ファンクション・ジェネレータ,日本サプライヤー 。 ファンクション・ジェネレータ

    ReplyDelete
  90. Saya nak Tanya saga blm dia Tiba macam enjin nak mati boleh start hidup tapi enjin langsung tak ada power mcam semput .

    ReplyDelete
  91. salam tuan,

    kereta persona 2009 saya ada simptom bunyi bising bergeser antara starter dengan flywheel. Bila hidupkan enjin, terus keluar bunyi bising bergeser itu. pabila dah bergerak macam 200 meter lebih, dah tak ada bunyi tu.

    saya hanya mampu berdoa sahaja setiap kali kereta dalam keadaan statik di trafik light atau jalan sesak.

    Tapi kes ni mmg kadang kala akan muncul bila nak bergerak pergi kerja.

    lagi satu kes, pulas kunci yang tak start kereta, boleh keluar bunyi bergeser tu pula.

    saya tak pasti ini salah CPS ke atau starter. Mekanik udah maklum yang starter, bateri, CPS tiada masalah tapi barangkali masalah WIRING. sekarang mekanik wiring pula tengah kenalpasti masalah kereta saya ni, katanya ambil masa beberapa hari.

    Kalau tuan ada pendapat serupa atau lain, serta cara atasinya, bagitau ya.

    ReplyDelete
  92. Pemeriksaan wiring system adalah perkara yang perlu dilakukan.

    ReplyDelete
  93. Maaf bertanya.. Sy telah ke workshop utk scan code dan didapati masalah pd crank sensor.. Kereta model saga vvt.. Selepas sensor ditukar lampu check enjin masih lg menyala.

    ReplyDelete

Mengenali Jet Karburetor Enjin Sangkut Cara Koman

  Enjin sangkut memerlukan campuran udara dan bahanapi untuk menghasilkan proses pembakaran. Udara dan bahanapi perlu dicampur pada nisbah y...