Minyak
petrol merupakan bahan api yang mudah mengewap dan menghasilkan vapour. Minyak petrol yang digunakan
pada kenderaan terdiri dari pelbagai hidrokarbon yang berbeza (HC). Semasa
cuaca panas, unsur-unsur ringan yang terkandung dalam minyak petrol mengewap
dengan mudah.
Vapour
yang terdapat di dalam tangki bahan api boleh menyejat tanpa mengira masa. Lubang
pengudaraan (air vent) yang terdapat pada
tangki bahan api kenderaan jenis terbuka membolehkan vapour keluar bebas ke atmosfera walaupun kenderaan tidak dipandu. Vapour yang keluar ke atmosfera tanpa
kawalan boleh menyebabkan pencemaran alam sekitar.
Salah
satu sumber pencemaran yang disebabkan oleh vapour
adalah jerebu. Pembentukan jerebu adalah merupakan hasil tindak balas di antara
vapour dengan udara dan cahaya
matahari. Penggunaan sistem evaporative
emission control dapat mengelakkan vapour
sebagai sumber pencemaran udara dengan menghalang vapour dari sistem bahan api keluar bebas ke atmosfera. Kereta
Proton Saga turut dipasang dengan sistem evaporative
emission control sebagai langkah mengurangkan pencemaran udara.
Komponen
Sistem Evaporative Emission Control
Komponen
sistem evaporative emission control
pada kereta Proton Saga adalah terdiri dari
komponen seperti berikut iaitu purge
valve, hos air vent dan penutup
tangki minyak petrol yang tertutup. Sistem yang digunakan pada Proton Saga
tidak dilengkapkan dengan purge valve
canister.
purge valve |
Pada purge valve terdapat 1 inlet dan 1 outlet yang disambungkan dengan
hos. Pada hujung inlet purge valve
terdapat hos yang bersambung dengan air
vent tangki minyak petrol. Hos pada hujung outlet purge valve bersambung dengan intake manifold di belakang throttle
body. Operasi penutupan dan pembukaan purge
valve dikawal oleh ECU.
hos ke intake manifold |
Operasi
Sistem Evaporative Emission Control
Sistem
evaporative emission control adalah
sistem tertutup sepenuh yang direka
untuk mengekalkan tekanan tangki minyak petrol yang stabil tanpa membenarkan vapour
keluar bebas ke atmosfera. Vapour
yang keluar melalui lubang pengudaraan tangki bahan api akan dihalang oleh purge valve sehingga enjin beroperasi. Apabila
enjin panas dan kenderaan sedang bergerak, ECU membuka purge valve lalu membenarkan vapour
dari tangki minyak petrol bergerak masuk ke dalam pancarongga pengambilan. Vapour yang masuk ke dalam pancarongga pengambilan dibakar dengan campuran udara / bahan api
biasa. Penambahan vapour dilakukan
semasa sistem evaporative emission
control dalam keadaan operasi secara closed
loop.
Sy respek tuan sebab selalu sgt rajin berkongsi pengetahuan tentang automotif ...penerangan tuan sgt jelas dan teratur. ..Walaupun sy faham sistem tetapi utk menjelaskan nya melalui lisan sy gagal..tuan menjelaskan ia dgn sgt terperinci dan ia juga menjadi rujukan buat sy dgn mudah dan ia membantu sy dgn posting tuan utk menjelaskan kepada rakan2 lain..mudahan ilmu yg tuan kongsi menjadi bekalan yg berkekalan buat tuan untuk dibawa ke sana. ..terima kasih
ReplyDeleteAmin. Terimakasih atas maklumbalas tuan. Sekadar berkongsi pengetahuan dan pengalaman.
DeleteSalam..Kalau benda tu rosak...akan jadi kuat mkan minyak ke tuan?
DeleteSalam. Jika purge valve rosak, vapour tidak dapat disalurkan ke intake manifold. Tekanan vapour di dalam tangki minyak meningkat dan boleh menyebabkan bau minyak petrol yang kuat seolah fuel hose bocor.
DeleteTuan saya sekadar nak tahu..purge valve ni bila kita hembus di bahagian inlet atau outlet adakah angin dapat lepas..sebb barang yg lama bila saya hembus angin lepas..bila saya tukar yg baru saya hembus angin memang tidak lepas pada inlet mahupun outlet..jadi saya keliru di situ.mana yg elok mahupun yg sudah rosak.mohon pencerahan tuan..terima kasih.
ReplyDeleteJika purge valve dalam keadaan terbuka bermakna sudah rosak. Purge valve yang baru dan berkeadaan baik adalah dalam keadaan tertutup. Pembukaan purge valve dikawal oleh ECU.
DeleteAs salam tuan, baru-baru ni terjadi lapmpu "check engine" menyala pada saga blm saya. Setelah di diagnos dengan scan tool mendapati lampu "check engine menyala disebabkan oleh purge valve canister.Tetapi yg menjadi musykil di sini saya baru je tukar dan belum sampai setahun lagi dan tiada kedengaran bunyi 'tick... tick...'. Adakah benda ni rosak atau ada masalah wiring supply ke purge canister? Macam mana nak pastikan.. Mohon pencerahan tuan..
ReplyDeleteSalam. Kadangkala socket wire purge valve longgar atau pin socket berkarat juga boleh menyebabkan check engine light menyala. Cuba periksa keadaan socket dan pastikan berada dalam keadaan baik. Jika dalam keadaan baik, kemungkinan besar purge valve tersebut telah rosak walaupun baru diganti. Untuk mengukur bekalan kuasa pada purge valve, ukur voltan pada salah satu pin dengan digital multimeter melalui kaedah backprobe. Pastikan bacaan yang didapati adalah sama dengan voltan bateri. Jika bacaan voltan tidak sama dengan bateri bermakna wayar purge valve bermasaalah.
DeleteKlu kreta jd semput dtambah dgn bunyi mcm msin jhit...ada kaitan dgn krosakan bnda ni ke tuan?
ReplyDeleteSalam.. kalau bunyi tik tik tik pada purge valve carnister.. mmg problem ke? Apa kesan dia jika di biarkan?
ReplyDeleteSalam. Jika dibiarkan kemungkinan enjin dapat tidak beroperasi dengan baik. Performance enjin akan berkurangan.
DeleteSalam tuan....purge valve ni sama fungsi ke dgn FCD feul cut defender....
ReplyDeleteSalam.Fungsi keduanya adalah berbeza. Purge valve mengawal fuel vapor dari tangki minyak. FCD mengawal boost pressure.
DeleteAssalamualaikum.. Saya nak tanya..saya guna waja manual.ada bau petrol dlm Kereta..kdg2 tak bau..ad yg kta hose fuel return gesel dgn hose aircond..ad yg kta charcoal canister depan bonet..mohon pencerahan Tuan.terima kasih
ReplyDeleteSalam. Cuba tuan periksa dibawah tempat duduk belakang. Disitu ada penutup lubang bulat yang merupakan laluan ke fuel pump. Umpil penutup tersebut dan periksa sambungan hose minyak petrol pada fuel pump semasa enjin hidup dan fuel pump beroperasi. Kemungkinan ada sambungan hose yang bocor disitu.
Deleteok boss..tapi bila saya lihat di bhgn enjin ada kesan wap air..Dan menitik ats lantai..saya periksa engine tiada yang leaking..
ReplyDeleteSalam..saya ingin bertanya..bile saye matikan aircond sewaktu memandu akan terasa enjin pickup dan ringan.selepas on aircond enjin sdkit drop.ade sesetengah brpendapat brpnca dripda canisster ni tuan.adakah btul?tetapi canister tdak ada mgeluarkn bnyi ape2..mohon pncerahan.trima ksih
ReplyDeleteSalam. Selain dari purge valve cannister, cuba tuan gantikan fuel filter jika tidak diganti di dalam tempoh 3 tahun. Fuel filtersumbat juga boleh menyebabkan pretsi enjin menurun.
DeleteSalam tuan, adakah purge valve yg rosak akan menyebabkan susah hidup semasa start?
ReplyDeleteTuan.. saga saya sekarang xboleh isi minyak penuh.. asyik tendang keluar je.. kadang2 xsampai 10 rgt dah tendang.. adakah disebabkan pressure dalam tank? Apa sebab dia ye? Dan cara mudah untuk check.. hos minyak yang dri tempat isi minyak ke tank xde sumbat pun.. tp mcm pressre dlm tank rasanya
ReplyDeleteSaya fikir ada 2 kemungkinan yang boleh menyebabkan masaalah tersebut berlaku. 1.Mungkin saluran hos mengisi minyak petrol (hos besar) tesumbat. Cuba periksa dan pastikan saluran hos tersebut tidak kemek pada sebelah bahagian dalam. 2. Pada bahagian mengisi minyak petrol terdapat lubang saluran hos (vent hose)yang kecil yang bertujuan melepaskan gas-gas didalam tangki. periksa dan pastikan saluran hos tersebut tidak tersumbat.
ReplyDeleteSalam.... Klu purge valve.... Ada x kemungkinan enjin mati tiba2.... Sy pakai wira VDO... Kdg dia mati tiba2... Lg 1 klu mendaki...terasa drop...
ReplyDeleteSalam. Jika ada masaalah pada purge valve enjin tidak mati. Masaalah enjin mati perlu periksa sistem bekalan bahanapi. Periksa tekanan minyak petrol dan pastikan tekanan adalah mencukupi.Periksa penapis minyak petrol dan pastikan tidak tersumbat. Gantikan jika perlu.
DeletePeriksa pada sistem pencucuhan dan pastikan spark plug menyala dengan kuat.
Salam.... Klu purge valve problem.... Ada x kemungkinan enjin mati tiba2.... Sy pakai wira VDO... Kdg dia mati tiba2... Lg 1 klu mendaki...terasa drop...
ReplyDeleteReply
salam..boleh ke kita cut penggunaan purge valve canistor ni kerana jika diganti baru ia tetap akan bunyi..mohon pencerahan
ReplyDeleteSalam. Purge Valve tersebut perlu dikekalkan seperti rekabentuk asal walaupun terdapat bunyi injap bebola yang kedengaran.Jika purge valve dibuang dan hose disambung terus ke intake manifold boleh menyebabkan fuel overflow (rich mixture).
ReplyDeleteAskm tuan. Saya nk mntk bntuan dn brtny. Ok kereta saga flx bru ni sye dgr mcm bnyi fuel pump x kuat. Bunyi die slow. Dn mse tu sye strt tpi x blh hidup. Sye tkr fuel pump, tapi msih x blh, fuel filter pn tkr tpi x blh, kemudian tkr crank sensor pn x blh. Care nk hidup kn die kne tutup throtle body dn strt slm mse yg sme bru blh hidup. Tpi ble dh hidup jd sebu, ble jln tekan mnyk kete xnk pegi jd sebu. Mntk tlg pencerahan tuan. Dh jd buntu..
ReplyDeleteSalam. Saya beranggapan tiada masaalah pada electronic control system kerana tidak disebut check engine light menyala. Pada pendapat saya, langkah yang perlu dilakukan adalah memeriksa tekanan minyak petrol seperti pautan berikut https://serbamaneka.blogspot.com/2014/10/periksa-tekanan-minyak-petrol-proton.html . Walaupun fuel pump dan fuel filter telah ditukar, tidak bermakna komponen-komponen tersebut akan berfungsi dengan baik. Dengan mengukur dan mengetahui tekanan petrol adalah betul bermakna sistem bekalan petrol berada dalam keadaan baik dan bukan punca masaalah.
DeleteSeperti yang dimaklumkan pada peringkat awal iaitu fuel pump berbunyi dengan pelahan dan perkara tersebut perlu ditentukan samada fuel pump rosak ataupun fuel pump tidak mendapat voltan yang cukup. Jika fuel pump tidak rosak tetapi ada masaalah pada wiring harness boleh menyebabkan fuel pump tidak beroperasi dengan baik.
tuan cuba periksa mass air pressure (MAP) sensor.
DeleteSalam bro...
ReplyDeleteSaya jugak ada 1 masalah berkenaan, Purge. Jikalau ia rosak adakah ia akan membuat bacaan minyak meter X tepat?
Salam sejahtera. Jika purge valve rosak, fuel vapour tidak dapat disalurkan ke intake manifold. Tekanan vapour di dalam tangki minyak meningkat dan boleh menyebabkan bau minyak petrol yang kuat seolah fuel hose bocor.
DeleteJika bacaan meter tidak tepat kemungkinan terdapat masaalah fuel tank float switch, wayar float switch ataupun fuel level meter.