Pada kereta Proton Saga BLM, clock spring berfungsi untuk
menghubungkan horn relay dengan horn
switch. Clock spring berada di belakang roda stereng. Di antara tanda-tanda clock spring mengalami kerosakan
adalah horn switch tidak berfungsi. Horn juga berbunyi secara berterusan walaupun horn
switch tidak ditekan.
Untuk mengelakkan horn berbunyi secara berterusan, langkah sementara yang boleh
diambil adalah dengan mengeluarkan fius horn
dari kotak fius yang berada di dalam kereta. Selain dari itu, wayar penyambung kepada horn juga boleh ditanggalkan untuk
mengelak horn berbunyi.
Walaubagaimanapun, memandu kereta tanpa horn adalah merbahaya dan perlu
dilakukan dengan berhati-hati. Untuk menggantikan clock spring yang rosak,
langkah berikut boleh diikuti.
1.Tanggalkan
sambungan wayar terminal negatif pada bateri .
2.Keluarkan juga fius horn yang berada pada kotak fius di
dalam kereta.
fius hon |
3.Keluarkan 2 biji
torx
screw yang memegang horn
switch di tepi steering column.
4.Tanggalkan wayar
bekalan kuasa elektrik ke horn switch
dan keluarkan horn switch dari steering
column.
5.Pegang roda
steering dengan kuat untuk mengelakkan roda steering bergerak. Buka nut yang
mengikat roda stereng dengan menggunakan
socket spanner saiz 17mm.
6.Pusing roda
stereng dan pastikan tayar berada dalam keadaan lurus.Letakkan tanda pada steering
wheel shaft dan roda stereng dengan cat putih supaya mudah dipasang semula.
tanda pada roda stereng |
7.Keluarkan roda stereng dengan menggunakan steering
wheel puller.
roda stereng dikeluarkan mengguna puller |
8.Keluarkan 4 screw pada penutup plastik di tepi ruang stereng dan tanggalkan penutup plastik
tersebut.
9.Keluarkan 4 screw yang mengikat clock spring.
kedudukan screw clock spring |
10.Tanggalkan wayar
penyambung clock spring pada bahagian
bawah steering colum.
11.Keluarkan clock spring dari steering
wheel shaft.
1 way clock spring |
12.Pasang clock spring yang baru pada steering shaft dan ikat dengan screw. Clock spring Proton Saga sedia ada hanya menggunakan 1 wayar
sahaja. Jika sukar diperolehi, 10 way clock spring boleh digunakan dengan
sedikit pengubahsuaian pada wayar penyambungan.
wayar yang digunakan |
Pada 10 way clock spring, hanya 1
wayar yang sama warna digunakan. Wayar-wayar yang lain tidak digunakan.Wayar tersebut perlu dipotong dari socket penyambung dan dipasang dengan female bullet connector. Kerja ubahsuai
wayar clock spring perlu dilakukan sebelum pemasangan clock spring pada stereng.
female bullet connector |
13.Pasang penutup plastic
di tepi ruang stereng dan ikat dengan screw. Tarik dan keluarkan lock yang bewarna biru dari clock spring.
clock spring lock |
14.Letakkan roda
stereng pada steering shaft mengikut
tanda yang dibuat sebelumnya tanpa diikat dengan nut. Letakkan horn switch dan
sambung wayar dengan clock spring . Pasang semula kabel pada negative bateri terminal. Pasang fius horn.Uji fungsi horn switch.
15.Setelah
dipastikan horn berfungsi dengan
normal, tanggalkan semula horn switch.
Keluarkan juga fius horn.
16.Pasang dan ikat roda
stereng pada steering shaft dengan nut.
17.Pasangkan semula
horn switch pada roda stereng dan sambung wayar dengan clock spring .
18.Ikat
penutup horn switch dengan screw.
19.Pasangkan
semula fius horn.
20.Uji horn switch sekali lagi untuk memastikan
pemasangan berada dalam keadaan baik.
salam abg.. untuk proton waja yg pakai air bag mcm mn ye step pasang..sambungan mana dulu.. risau gak meletop.. kalau cabut terminal negatif bateri lebih selamat kan.
ReplyDeleteSalam. Negatif terminal perlu ditanggalkan. Kalau nak yang lebih mudah, keluarkan clock spring yang ada pada steering. Bawa clock spring tersebut ke kedai spare parts sebagai contoh dan beli clock spring yang sama model. Semasa dipasang semula tak buat ubahsuai pada wayar. Hanya plug and play. Jika gunakan jenis clock spring 10 way, perlu ubahsuai seperti di atas.
DeleteSalam tuan..nk tanya cara pasang audio button kat stering tanpa tukar clock spring..mcm ye nk tambah wayar?hrp dpt membantu tuan..kerwta saga vvt
ReplyDelete