Bateri kereta mempunyai dua kutub iaitu kutub positif
dan kutub negatif. Sambungan wayar kepada bateri perlu disambung mengikut kutub
yang betul supaya sistem elektrik dan elektronik di dalam kereta dapat beroperasi dengan baik. Perkara buruk
boleh berlaku apabila pemasangan wayar pada bateri disambungkan secara songsang iaitu wayar
positif dipasang kepada terminal negatif bateri atau sebaliknya.
Pemasangan wayar kepada
kutub bateri secara songsang boleh berlaku jika pemasangan tidak dilakukan dengan
teliti. Kesilapan tersebut mudah berlaku walaupun kerja-kerja penggantian
bateri dikendalikan oleh mekanik yang mahir. Pengeluar kereta telah mereka
bentuk peralatan khusus untuk mengelakkan pemasangan wayar kepada bateri secara
salah.
Sebagai contoh, kereta Proton Saga dilengkapkan dengan sistem perlindungan dari berlaku reverse polarity dengan pemasangan satu unit diod pada wayar bekalan kuasa Engine Control Unit .
posisi reverse polarity diod |
simbol diod |
pin diod |
Dalam keadaan biasa, arus akan mengalir dari kutub positif
(anod) kepada kutub negative (katod) secara satu hala. Penggunaan sistem
ini dapat menghalang pengaliran arus
apabila voltan katod lebih tinggi dari voltan anod . Arus songsang yang
merosakkan tidak boleh mengalir semasa berlaku keadaan reverse polarity. Dalam keadaan ini, voltan merentasi beban tidak
sama dengan voltan bekalan kuasa songsang kerana diod berfungsi seperti litar terbuka.
sumber voltan |
Voltan bekalan kuasa dari bateri kereta Proton Saga kepada Engine Control Unit akan terputus jika berlaku kerosakan kepada diod. Ketiadaan voltan bekalan kuasa menyebabkan keseluruhan sistem elektronik Proton Saga yang dikawal oleh Engine Control Unit tidak dapat berfungsi. Di antara tanda-tanda kerosakan diod adalah seperti berikut :
i. Check Engine Light tidak menyala.
ii. Enjin
tidak dapat dihidupkan.
Berbagai kaedah pengujian boleh digunakan untuk memastikan diod berada dalam keadaan baik. Diod boleh diuji secara in-situ dengan menggunakan test light seperti berikut :
1. Sambungkan klip buaya test light pada ground.
2. Sentuh hujung test light pada pin anod dan pin katod diod.
3. Test light akan menyala pada kedua-dua pin tersebut dan menunjukkan diod dalam keadaan baik.
Pengujian diod juga boleh dilakukan dengan menggunakan alat penguji seperti multimeter analog ataupun digital. Cara yang akan ditunjukkan adalah cara menguji diod dengan menggunakan multimeter digital. Langkah-langkah pengujian diod yang telah dikeluarkan dari litar adalah seperti berikut:
1. Pusing selektor multimeter digital kepada posisi diod.
2. Seterusnya sambungkan probe hitam multimeter pada pin katod diod dan probe merah multimeter pada pin anod diod.
3. Setelah kedua probe multieter disambungkan dengan pin diod, layar display multimeter digital akan menunjukan nilai tertentu sesuai dengan susutan voltan pada diod tersebut. Susutan voltan pada diod ini adalah 611 volt dan dianggap dalam keadaan baik.
pengujian diod |
4. Seterusnya terbalikan kedua probe multimeter yang disambungkan pada diod. Probe hitam multimeter pada pin anod dan probe merah multimeter pada pin katod.
5. Diod dianggap dalam keadaan baik dan boleh digunakan jika layar display multimeter tidak menunjukan nilai tertentu. Sebaliknya diod tersebut dianggap sudah bocor ataupun rosak jika layar display multimeter menunjukkan nilai tertentu.
No comments:
Post a Comment